Merendeel ondernemers wil vroeg belastingaangifte doen

shutterstock_581002882-1-272x156

Ondernemers kunnen tot 1 mei belastingaangifte doen voor de inkomstenbelasting. De Belastingdienst heeft onderzoek gedaan naar de voorkeuren van ondernemers én biedt online tools voor de aangifte.

Veel zzp’ers en ondernemers met minder dan vijf werknemers die zelf hun belastingaangifte doen, willen de aangifte op korte termijn invullen. Zo zegt bijna 70 procent van plan te zijn om de belastingaangifte voor 1 april in te dienen.

Vroege avonduren

Ondernemers zijn vaak druk met verschillende dingen tegelijk, maar liever niet wanneer zij belastingaangifte doen. Ruim 42 procent doet het liefst belastingaangifte wanneer zij alleen zijn. De vroege avonduren (tot 22.00 uur) zijn daarbij het meest favoriet. Zij waarderen het dat een deel van de gegevens al is ingevuld door de Belastingdienst.

Belonen met een lekkernij

Omdat ondernemers meer gegevens zelf moeten invullen, kost de aangifte hen iets meer tijd dan particulieren: Bijna 30 procent van de ondernemers beloont zichzelf na het indienen van de aangifte met een lekkernij of door iets leuks te doen, terwijl slechts 14 procent van de particulieren dit doet.

Dit jaar nodigt de Belastingdienst 1,2 miljoen ondernemers uit om aangifte te doen over het jaar 2017. Om de 400 duizend ondernemers die zelf hun aangifte invullen daarbij te helpen, voert de Belastingdienst campagne.

Hulp bij aangifte

Om horecaondernemers te helpen die hun aangifte niet uitbesteden – maar wel enige ondersteuning wensen – biedt Belastingdienst raad en daad. Op Belastingdienst/aangifte en Belastingdienst/ondernemers zijn tools en concrete tips te vinden die helpen om de aangifte inkomstenbelasting ondernemer tijdig, juist en volledig in te vullen. Bijvoorbeeld de aangiftechecklist, een overzicht van cijfers die je nodig hebt voor de aangifte en uitleg over zakelijke aftrekposten.

Voor vragen is de Belastingdienst ook bereikbaar via Twitter.

Lees ook
Geld Verdienen aan overtollig voedsel

Geld Verdienen aan overtollig voedsel

De anti-verspillingsapp Too Good To Go wordt onder versondernemers steeds populairder. Zowel slagers als bakkers en visspecialisten raken hun overgebleven verse spullen voor een zacht prijsje kwijt aan de consumenten die bij de app zijn aangesloten. De zogeheten ‘Magic boxen’ vinden gretig aftrek. “Het is een win-win situatie,” klinkt het onder de...

Bedrijfsopvolging: begin er tijdig aan!

Bedrijfsopvolging: begin er tijdig aan!

In de praktijk blijkt dat veel ondernemers zich pas in een laat stadium van hun leven bezig houden met bedrijfsopvolging. Het is echter goed om hier tijdig bij stil te staan.

Google en brancheorganisaties bieden online marketing workshop aan

Google en brancheorganisaties bieden online marketing workshop aan

Versspecialisten kunnen vanaf 18 oktober verschillende gratis workshops, masterclasses en coaching sessies volgen bij Google. Deze worden aangeboden in samenwerking van met brancheorganisaties VBW, VNV, ADN, NBOV en KNS.