‘Mensen ontdekken goede soorten kip’

19 januari 2022 Xandra Veltman

Steeds meer consumenten kiezen voor kwaliteitskip. De slager kan hier als ambachtelijk specialist z’n meest veelzijdige voordeel mee doen. Hij kan inspireren, vertellen over de herkomst en niet alleen de beste kip, maar ook ongelofelijk veel lekkere gerechten en maaltijden neerzetten. Voor extra inspiratie delen vier leveranciers van smaakmakers hun favoriete kiprecepten. Vandaag deel 2 van de rondvraag  met Bas van der Laan van Poeliersbedrijf van der Laan.

Er vindt een flinke schaalvergroting plaats van vleeskuikenslachterijen in Nederland, maar ook in België, Frankrijk en Duitsland, vertelde Gert-Jan Oplaat, voorzitter van de Vereniging van de Nederlandse Pluimveeverwerkende Industrie Nepluvi. Een proces dat door de coronapandemie is versneld. “Het is topsport om alle ontwikkelingen bij te houden”, zegt Bas van der Laan van Poeliersbedrijf van der Laan. “Nederlandse kip is wel het meest veilige stukje vlees ter wereld! Daarom verkoop ik alleen Hollandse kip van Hollandse slachterijen. Daarnaast kijk ik altijd wat er nog beter kan. De Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit (NVWA) zit kort op de bal en je hoort in de pluimveesector dan ook geen schandalen van mishandelde dieren. Dat neemt niet weg dat de situatie complex is. Supermarkten willen eind 2023 alleen nog verse kip met minimaal 1 ster Beter-Leven verkopen. Hoe spelen we daarop in? Welke koers moet je volgen? De trend van minimaal 1 ster Beter-Leven is een blijvertje. Niet alleen in supermarkten; Kentucky Fried Chicken (KFC) en McDonald’s willen verduurzamen, de horeca is om. Steeds meer consumenten zullen ook hun slager of poelier vragen naar de herkomst van hun kip en kipproducten. Wordt alles 1 ster Beter-Leven? Hebben we daarvoor genoeg pluimveehouders en slachterijen, of komt een deel van die kip straks toch uit het buitenland?”

Het is nog de vraag in hoeverre de groei van dit label ten koste gaat van de grote schare aan andere concepten die beslist niet slechter zijn, zegt Van der Laan. “Ook kun je je afvragen hoe je investeringen in meer verduurzaming en diervriendelijkheid kunt terugverdienen. Veel mensen letten nog altijd vooral op de prijs en pakken dan toch die kip uit Polen, Roemenië of de Oekraïne. Aan de andere kant zie je dat consumenten steeds meer geïnteresseerd zijn in de herkomst van kip. In die zoektocht ontdekken ze de verschillende soorten kip zoals de Boerderijkip, de label Rouge, poulet noir, poussin en biologische kip. De verkoop van kip groeit. Kip past ook in sport- en afslankdiëten. Veel mensen van buitenlandse afkomst eten vrijwel dagelijks kip. Ook de beste kip is goed betaalbaar. Wij krijgen steeds meer klanten die onze kwaliteit Nederlandse kip willen. En daar word ik blij van.”

Dit is het tweede deel van de rondvraag 'De belangstelling voor kwaliteitskip groeit'. Lees hier deel 1 terug. Volgende week verschijnt het eerste recept. Lees de complete rondvraag in Vleesmagazine 8-2021 of online.

Altijd op de hoogte blijven?