Meldpunt bureaucratie voor ondernemers

overzichtsfoto winkel

Ondernemers die mensen met een arbeidsbeperking willen aannemen maar tegen een woud van regels aanlopen, kunnen daarover vanaf 6 september hun beklag doen bij een speciaal meldpunt van werkgeversorganisaties VNO-NCW, MKB-Nederland en LTO. Die hopen op hun beurt, met de klachten in hun binnenzak, overheden te bewegen de dienstverlening te verbeteren.

Het meldpunt is in het leven geroepen in het kielzog van de zogeheten Banenafspraak. Overheid, werkgeversorganisaties en werknemersvertegenwoordigers kwamen daarin overeen dat in de periode tot 2026 circa 125.000 banen worden gerealiseerd voor mensen met een arbeidsbeperking.

Verschillen in regelgeving per regio

Tot nu toe ligt de Banenafspraak op schema, maar in de praktijk blijkt bureaucratie volgens de werkgeversorganisaties vaak in de weg te staan van een snelle opmars van het aantal banen.

Daarbij vallen vooral de verschillen in regelgeving per regio op. Volgens de organisaties zijn voorbeelden uit de praktijk nodig om duidelijk te maken voor welke zaken verbetering nodig is.

Lees ook
De kracht van het interieur

De kracht van het interieur

Natuurlijk draait het in de slagerij in eerste instantie om de kwaliteit van de verkoopwaren en een goede service. “Maar onderschat de rol van de winkelinrichting niet,” zegt slager Jeroen van Voornveld. Presentatie, routing en sfeer kunnen bijdragen aan een fikse stijging van de omzet.

‘Ons interieur straalt uit dat mensen welkom zijn’

‘Ons interieur straalt uit dat mensen welkom zijn’

Na een eerste goedlopende zaak besloot slager Marcel Hamers nog een verswinkel te openen. Het pand met een oppervlakte van 600 m2 werd gestript en helemaal opnieuw ingericht. De 30 meter lange toonbank is de grote eye catcher.

‘Kies voor een winkel die bij jouw klanten past’

‘Kies voor een winkel die bij jouw klanten past’

Een belangrijke ontwikkeling op het gebied van winkelinrichting is het steeds groter wordende aandeel zelfservice in de verswinkels, vertelt Peter Pels, verkoopadviseur van Emondt-KMI Fresh Food Interiors. “Zelfserviceconcepten kunnen, mits goed toegepast en in combinatie met verspresentaties, veel voordelen bieden zoals extra impulsaankopen en meer...