Mekkafood richt zich als Pure Ingredients op verschillende doelgroepen

21 mei 2014 Maurits van Aalst

Mekkafood is in twintig jaar uitgegroeid tot een innovatieve voedselproducent van diepgevroren halalsnacks en heeft zich gaandeweg ontwikkeld tot de marktleider in de sector in de Benelux en Duitsland. Het is ook de enige speler in de markt die uitsluitend halal produceert. De naam van het bedrijf wordt nu gewijzigd door de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van productsegmentatie en -diversificatie. Met de naam Pure Ingredients zal het bedrijf zich nog beter kunnen richten op het aanspreken van verschillende doelgroepen.

Pure Ingredients is ervan verzekerd dat alle lekkernijen met de grootste zorg worden geproduceerd. Zijn CSR-beleid (maatschappelijk verantwoord ondernemen) is zo geformuleerd, dat het bedrijf continu op zoek is naar de perfecte balans tussen people, profit & planet. Anders gezegd: naar harmonie  tussen de mens, het milieu en een gunstig bedrijfsresultaat. Mede hierdoor zijn de specialiteiten aantoonbaar gezonder dan vergelijkbare producten.

Visie

De visie van Pure Ingredients is simpel en ook verankerd in de naam. Pure Ingredients streeft naar een 100 procent natuurlijk productieproces. En behalve de productie van het voedsel, wordt ook alles wat daarmee samenhangt continu verbeterd. De verpakkingen zijn bijvoorbeeld milieuvriendelijk, het energieverbruik en het afval worden terug gedrongen. De status van marktleider in de Benelux en Duitsland heeft Pure Ingredients verworven door een lange reeks succesvolle jaren in deze regio's. Directeur Frank Verhage kwam erachter dat door segmentatie en diversificatie, naast de traditionele groep afnemers een grotere potentiële doelgroep aangesproken kon worden. Daarbij kwam het basisprincipe, verankerd in de bedrijfscultuur, wederom bovendrijven: 'het uitsluiten van niets of niemand'.

Wereldkeuken

Als core business produceert Pure Ingredients meer dan dertig smaakvolle specialiteiten uit de wereldkeuken. Zijn assortiment varieert van fingerfood en partysnacks tot complete maaltijden. Het vlees, dat aangeleverd is door halal-gecertificeerde leveranciers, is van de hoogste kwaliteit en bevat de beste kruiden en specerijen. Door het werken met meerdere merken, richten deze merken zich allemaal op een verschillende doelgroep. Mekkafood is één van die A-merken, die zich voornamelijk richt op de moslimconsument. Het merk staat bekend om zijn hoge kwaliteit deeg- en vleesproducten, zoals de Turkse pizza. Maar ook typische Nederlandse snacks, zoals de frikandel, behoren tot het assortiment. Het totale assortiment is gegarandeerd 100 procent halal.

Pécani

De laatste toevoeging aan Pure Ingredients is het merk Pécani. Het merk is nog steeds in ontwikkeling en zal zich met zijn unieke vlees- en deegproducten van premiumkwaliteit een bredere doelgroep aanspreken. Pure Ingredients houdt zich, buiten zijn bestaande merken, ook bezig met het produceren van Private Label. Dit komt voornamelijk door de grote vraag van verscheidene retailers naar de producten van Pure Ingredients. Tegenwoordig zijn private labels enorm belangrijk en herinneren 98 procent van de consumenten een specifiek product onder private label. Pure Ingredients denkt dat het produceren van private label bijdraagt aan het op peil houden van de capaciteit. Dat is nodig om de doelen te bereiken op het gebied van het rendement op een investering.

Nieuw keurmerk

Pure Ingredients ontving onlangs ook een nieuw keurmerk van Halal Europe, de grootste halal-certificeerder van Duitsland.  Dit keurmerk, met als doel het halal-bewustzijn in de levensmiddelenindustrie te vergroten, is een initiatief dat met open armen werd ontvangen door Pure Ingredients, omdat het in lijn staat met de volledige openheid en transparantie, die het bedrijf elke dag nastreeft. Dit keurmerk is een verdere stap in de juiste richting, omdat het voor de eindklant nog betere informatie over producten en werkwijzen geeft. Door jarenlange ervaring in het werkveld weet het bedrijf dat zijn producten geliefd zijn bij islamitische horecaondernemers. Maar ook onder niet-moslims wordt de vraag steeds groter en is halal in de retail (midden- en kleinbedrijf) duidelijk bezig met een opmars, ook vanwege het wezenlijk lagere vetpercentage van alle producten.

Altijd op de hoogte blijven?