'Meeste klanten willen gemarineerde lapjes en spiesjes'

Slagerij Jan Pinckaers_foto AVO

Van smakelijk gemarineerde hapjes tot grote stukken vlees en van blikken barbecues tot keramische grills; barbecueën is populairder dan ooit. De liefde voor buiten koken groeit al jaren, maar nu er door corona zo weinig te beleven valt, zijn de barbecueproducten haast niet meer aan te slepen. De ambachtelijke slager kan zijn hart ophalen. Vandaag het tweede deel van deze rondvraag met Maurice Rutten van Slagerij Jan Pinckaers.

Sinds zijn vijftiende werkt Maurice Rutten (30) bij slagerij Jan Pinckaers, waarvan zes jaar als mede-vennoot van Jan en Nellie Pinckaers. Sinds dit jaar is hij eigenaar. Daarmee is een wens uitgekomen: in het zuidelijke Sint Geertruid runt hij z’n slagerij met een exclusief en kwalitatief zeer goed aanbod. De zaak trekt klanten uit de wijde omtrek. “Ik houd van innoveren maar momenteel vind ik het vooral belangrijk om alles constant te houden. Klanten merken weinig van de overgang en dat is de bedoeling.”

Zo vlakbij het drielandenpunt is de winkel Belgisch en Duits georiënteerd. Het vlees koopt Rutten zoveel mogelijk regionaal in, zo milieubewust en diervriendelijk mogelijk. Toch wordt de verkoop van vlees langzaamaan in mindere mate de core business. Het aandeel soepen, kant-en-klare maaltijden, salades en vleeswaren is zeer groot. Het is voor Rutten reden om zaken te doen met AVO kruiden en specerijen. “De Duitse invloeden van AVO passen goed in onze regio. Otto Hillmer van AVO is een expert op het gebied van vlees, met name de bereiding van worsten, hammen en andere vleeswaren. Hij komt hier twee keer per jaar een dagje. Het is mooi dat zo’n professional die moeite neemt. Ook met sales adviseur Ron Kuipers hebben we een goed contact. We gebruiken vooral losse kruiden, maar de recepturen en tips van Otto en Ron brengen ons ook op nieuwe ideeën. Hebben we vragen of wensen, dan wordt dat snel geregeld. Het kost ons niets en we krijgen telkens meer kennis en ervaring.”

Nu de catering en de horeca stilliggen is barbecueën populairder dan ooit. De vraag naar grotere stukken vlees groeit en Rutten ziet vaak jonge mensen luxe buiten koken en ‘stoeien’ met hele halskarbonades, picanha, diamanthaas of longhaas. “Stukken waar je vijf jaar geleden geen mens over hoorde. Maar de meeste klanten willen nog altijd gemarineerde lapjes en spiesjes. Als je dan zo’n mooie AVO black pepper gebruikt en een goed bereidingsadvies geeft, heb je echt iets bijzonders.”

Dit is het tweede deel van de rondvraag De barbecue gaat weer aan. Volgende week verschijnt deel 3. Lees hier deel 1 terug.  Abonnees lezen de hele rondvraag in Vleesmagazine 3-2021 of online op Vlees+ of Vleesmagazine. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af.

Lees ook
De nieuwe barbecuemodus

De nieuwe barbecuemodus

In ieder nummer van Vleesmagazine schrijven twee columnisten over één onderwerp, vanuit hun eigen expertise en ervaring. Gertjan Kiers en Janine van der Geest buigen zich dit keer over het thema barbecueën.

Vleesbranche: Vleestaks is niet effectief

Vleesbranche: Vleestaks is niet effectief

Verschillende politieke partijen willen een belasting op vleesproducten, de zogenaamde vleestaks invoeren. De vleesbranche verwijst dit idee naar de prullenbak en noemt het niet effectief, niet uitvoerbaar en soms zelfs contraproductief.

Creatief verkopen - Handboek voor slagers

Creatief verkopen - Handboek voor slagers

In Creatief verkopen laat geboren Achterhoeker en slagerszoon Gerhard Kwak zien hoe slagers hun verkoop kunnen stimuleren en nieuwe klanten kunnen winnen. Omdat Kwak “terugkijken best wel eens leuk vindt en zeker informatief”, kijkt hij ook naar de wervingsmethoden van vroeger.