'Meeste klanten willen gemarineerde lapjes en spiesjes'

Slagerij Jan Pinckaers_foto AVO

Van smakelijk gemarineerde hapjes tot grote stukken vlees en van blikken barbecues tot keramische grills; barbecueën is populairder dan ooit. De liefde voor buiten koken groeit al jaren, maar nu er door corona zo weinig te beleven valt, zijn de barbecueproducten haast niet meer aan te slepen. De ambachtelijke slager kan zijn hart ophalen. Vandaag het tweede deel van deze rondvraag met Maurice Rutten van Slagerij Jan Pinckaers.

Sinds zijn vijftiende werkt Maurice Rutten (30) bij slagerij Jan Pinckaers, waarvan zes jaar als mede-vennoot van Jan en Nellie Pinckaers. Sinds dit jaar is hij eigenaar. Daarmee is een wens uitgekomen: in het zuidelijke Sint Geertruid runt hij z’n slagerij met een exclusief en kwalitatief zeer goed aanbod. De zaak trekt klanten uit de wijde omtrek. “Ik houd van innoveren maar momenteel vind ik het vooral belangrijk om alles constant te houden. Klanten merken weinig van de overgang en dat is de bedoeling.”

Zo vlakbij het drielandenpunt is de winkel Belgisch en Duits georiënteerd. Het vlees koopt Rutten zoveel mogelijk regionaal in, zo milieubewust en diervriendelijk mogelijk. Toch wordt de verkoop van vlees langzaamaan in mindere mate de core business. Het aandeel soepen, kant-en-klare maaltijden, salades en vleeswaren is zeer groot. Het is voor Rutten reden om zaken te doen met AVO kruiden en specerijen. “De Duitse invloeden van AVO passen goed in onze regio. Otto Hillmer van AVO is een expert op het gebied van vlees, met name de bereiding van worsten, hammen en andere vleeswaren. Hij komt hier twee keer per jaar een dagje. Het is mooi dat zo’n professional die moeite neemt. Ook met sales adviseur Ron Kuipers hebben we een goed contact. We gebruiken vooral losse kruiden, maar de recepturen en tips van Otto en Ron brengen ons ook op nieuwe ideeën. Hebben we vragen of wensen, dan wordt dat snel geregeld. Het kost ons niets en we krijgen telkens meer kennis en ervaring.”

Nu de catering en de horeca stilliggen is barbecueën populairder dan ooit. De vraag naar grotere stukken vlees groeit en Rutten ziet vaak jonge mensen luxe buiten koken en ‘stoeien’ met hele halskarbonades, picanha, diamanthaas of longhaas. “Stukken waar je vijf jaar geleden geen mens over hoorde. Maar de meeste klanten willen nog altijd gemarineerde lapjes en spiesjes. Als je dan zo’n mooie AVO black pepper gebruikt en een goed bereidingsadvies geeft, heb je echt iets bijzonders.”

Dit is het tweede deel van de rondvraag De barbecue gaat weer aan. Volgende week verschijnt deel 3. Lees hier deel 1 terug.  Abonnees lezen de hele rondvraag in Vleesmagazine 3-2021 of online op Vlees+ of Vleesmagazine. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af.

Lees ook
‘Het hardst gaan de Hollandse maaltijden’

‘Het hardst gaan de Hollandse maaltijden’

De feestdagen nodigen altijd al uit tot creativiteit in de keuken. Nu we na anderhalf jaar coronacrisis eindelijk weer familie en vrienden kunnen uitnodigen is de vraag naar bijzondere producten groter dan ooit tevoren.

Kusincident met gevolgen

Kusincident met gevolgen

Een opvallende zaak speelde bij de rechtbank in Midden-Nederland. Op 26 mei 2021 heeft de werkgever in kwestie een werknemer op staande voet ontslagen vanwege seksuele intimidatie.

Vol vertrouwen de toekomst in

Vol vertrouwen de toekomst in

Er komt een tijd dat de consument incognito, met een bivakmuts op, door de supermarkt sluipt en stiekem vlees in het winkelwagentje doet. Goed weggemoffeld en gecamoufleerd liggen dan twee speklapjes en een pond gehakt verscholen onder prei, koffie en toiletpapier.