Meer vlees, minder vleesvervangers

29 oktober 2024 Redactie Vleesmagazine
MARKTINFORMATIE | Nederlanders blijven vlees eten. Volgens cijfers van Wageningen Economic Research groeide de vleesconsumptie licht, van 75,1 kilo in 2022 naar 75,3 kilo in 2023. Tegelijkertijd stagneert de markt van vleesvervangers.

Wageningen Economic Research (WER) onderzoekt sinds 2025 in opdracht van Wakker Dier de Nederlandse vleesconsumptie. Op 25 oktober maakte WER de resultaten over 2023 bekend. Daarnaast publiceerde Good Food Institute Europe een rapport over de markt van plantaardige voeding. Wat waren de uitkomsten van beide onderzoeken?

Vleesconsumptie

Uit het onderzoek naar de Nederlandse vleesconsumptie blijkt dat de vleesconsumptie minimaal is gegroeid. Wel zet de trendbreuk van 2020 zich voort. “Het totale verbruik van vlees en vleeswaren (op basis van karkasgewicht) per hoofd van de bevolking in Nederland in 2023 is vrijwel gelijk aan 2022. Toen werd er 75,1 kilo gegeten, in 2023 komt dit verbruik uit op 75,3 kilo”, meldt WER. “Het jaar 2022 komt daarbij uit de bus als het jaar met het laagste verbruikscijfer (75,1 kilo). De daling in de cijferreeks tijdens de ‘coronajaren’ 2020-2021 heeft zich de laatste twee jaar gecontinueerd op een niveau van iets boven de 75 kilo. Dit is 2,5 kilo lager dan het 2019-cijfer. De trendbreuk in 2020 blijft hierdoor van kracht.”

De cijfers voor de hoofdcategorieën – varken, rund en pluimvee – verschillen nauwelijks van de cijfers van 2022. Alledrie verschillen 0,2 kilo ten opzichte van 2022. De cijfers voor de andere onderscheiden categorieën van kalfs-, schapen-, geiten- en paardenvlees blijven hetzelfde.

Verkopen rund- en varkensvlees

Al met al zien de WER-onderzoekers geen verassende veranderingen. Wel signaleren ze twee opvallende zaken bij de vleesaankopen in de detailhandel (supermarkten en slagers/poeliers). Allereerst hangt de minimale groei van rundvlees samen met de gestegen verkoop van rundvleesgehakt (9,6 procent). Dit compenseert de dalende verkopen van andere rundvleessoorten (-7,7 procent). Bij varkensvlees is het afzetverlies in de verkoop bij supermarkten en slagerijen is veel kleiner (0,2 procent), maar dit wordt niet gecompenseerd door de iets gestegen verkoop van half-om-half gehakt (3,4%). “In beide gevallen wijst dit erop dat (duurder) snijvlees (biefstuk, karbonades en dergelijke) minder langs de kassa van supermarkten en slagers gaat dan (goedkopere) draaiproducten (gehakt, hamburgers en dergelijke)”, concludeert WER.

De cijfers van de WER geven eenzelfde beeld als het Nationaal Vleesonderzoek 2024 in opdracht van Nederland Vleesland. Hieruit blijkt dat 95 procent van de Nederlands vlees eet en 69 procent vindt dat Nederland de vleessector sterk moet houden.

Plantaardig

Vrijwel tegelijkertijd komt het Good Food Institute Europe (Gf1 Europe) met een rapport over de plantaardige markt op basis van cijfers van marktonderzoeksbureau Circana. De onderzoekers bekeken de cijfers van plantaardige alternatieven voor vlees, melk en zuiveldranken, kaas, yoghurt, desserts, en room over de jaren 2021 tot en met 2023. Hieruit blijkt dat de plantaardige markt stagneert. De plantaardige productcategorieën in de retail hadden in 2023 een waarde van 309 miljoen euro. Tussen 2021 en 2023 steeg de omzet met 1,8 procent, terwijl het aantal verkochte verpakkingen afnam met 1 procent.

De productcategorie vleesvervangers neemt af. Tussen 2021 en 2023 daalde de jaaromzet van plantaardig vlees in Nederland met 6,5 procent naar 144 miljoen euro in 2023. Ook het omgezette volume nam af met 12,5 procent tot 10,8 miljoen kilo. Over de aantal verpakkingen zijn geen cijfers beschikbaar. Wel laten de eerste gegevens voor 2024 (van 1 januari tot 21 april) een lichte opleving van de gemiddelde weekomzet gemeten in kilo’s zien, een stijging van 2,4 procent ten opzichte van 2023.

Altijd op de hoogte blijven?