‘Meer tempo nodig voor een duurzame wereld’

Schuttelaar-4

Tijdens het drukbezochte Nieuwjaarscafé van Schuttelaar & Partners werd vorige week duidelijk dat er haast gemaakt moet worden als we toe willen naar een duurzame wereld. Er zijn de afgelopen 25 jaar goede resultaten geboekt, maar klimaatverandering, uitputting van natuurlijke grondstoffen, zoals het verdwijnen van regenwouden, en vermindering van de sociale cohesie, onderstrepen de noodzaak van effectieve maatregelen.

Marjolijn Demmers, directeur van Stichting Natuur en Milieu, gaf aan dat juist nu met alle onderhandelingen rondom het klimaat het erop aan komt om afspraken uit te voeren. Zij roept op om draagvlak te creëren voor klimaatregelen. Daarin voelt zij zich gesteund door de recentelijke rechterlijke uitspraken. Nico Roozen, oprichter van Max Havelaar, meent dat de veranderingen vooral moeten komen van de overheden. Weliswaar zijn consumenten steeds bewuster geworden, maar zij handelen daar niet altijd naar. Bedrijven blijven teveel gericht op het behalen van de korte termijn doelen. Overheden worden dus steeds belangrijker om het collectief en de lange termijn te bewaken.

Want we leven steeds langer in goede gezondheid, aldus Andrea Maijer, internist ouderengeneeskunde en hoogleraar Gerontologie. Gezondheidszorg zou steeds meer gericht moeten worden op preventie van ouderdomsziekten zodat we in goede gezondheid oud kunnen worden. Een sociaal netwerk is daarbij essentieel. En daar maakt juist Maarten Hajer zich zorgen om; klimaatmaatregelen kunnen de sociale cohesie in de samenleving ondermijnen. Dan hebben we straks een mooie planeet met veel conflicten dat kan niet de bedoeling zijn.

De Nederlander is er klaar voor

Dat de Nederlander er klaar voor is, blijkt uit nieuw consumentenonderzoek, gepresenteerd door Suzanne van der Pijll, managing Partner Schuttelaar & Partners. 'De Nederlander verwacht en wenst dat in de komende 25 jaar met name ons voedsel veel gezonder en duurzamer wordt. De belangrijkste wensen van de consument liggen op biologisch en onbespoten groente en fruit, het liefst uit de directie omgeving. En daar moet de boer nadrukkelijk ook een goede prijs voor krijgen. Meer dan de helft van de Nederlanders vindt dat we nu een minder eerlijke prijs betalen dan 25 jaar geleden, dat vindt men onrechtvaardig.'

[intermezzo: 1]
Lees ook
Dierenwelzijn zit in de lift

Dierenwelzijn zit in de lift

De maatschappij verandert. Consumenten kijken steeds kritischer naar dierenwelzijn en maatschappelijke organisaties spelen hierop in. Zij brengen misstanden aan het licht via de media en lobbyen bij de overheid. Met als resultaat dat politiek en overheid meebewegen. Het ziet ernaar uit dat consumenten steeds machtiger worden. De overheid bestuurt en...

Van biologische slagerij naar vooruitstrevende eetwinkel

Van biologische slagerij naar vooruitstrevende eetwinkel

Hun roots mogen dan in de slagerij liggen, inmiddels verkopen ze bij Eetwinkel ONS veel meer dan alleen vlees. Met de verhuizing naar een ander pand startte het Hilversumse bedrijf afgelopen zomer een nieuw avontuur mét nieuw concept, gericht op snel en makkelijk winkelen.

Eerste On the way to PlanetProof themaweek gelanceerd

Eerste On the way to PlanetProof themaweek gelanceerd

Klimaatambassadeur Helga van Leur en Sjaak van der Tak, voorzitter LTO Nederland, openden maandag 14 september de eerste On the Way to PlanetProof week. Tot en met 19 september staan de producten met het keurmerk in de spotlights in supermarkten, televisiespots en social media.