Meer supermarktomzet voor voeding met duurzaamheidskeurmerk

19 september 2022 Redactie Food Unspalsh

Foto via Unsplash

De supermarktomzet aan duurzame voeding wordt steeds groter. In 2021 had 22 procent van de omzet aan voeding een duurzaamheidskeurmerk. In 2013 was dit nog maar 8 procent. Vooral producten als varkensvlees, verse vis, thee en eieren hebben vaak een duurzaamheidskeurmerk. Dit blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2021 van Wageningen University & Research en het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Consumenten kochten in 2021 voor bijna 8 miljard euro aan duurzame voeding in supermarkten, dat is 14 procent meer dan in 2020. Voor voeding zonder duurzaamheidskeurmerk nam de omzet met 4 procent af naar bijna 29 miljard euro. Ruim 80 procent van het in supermarkten gekochte varkensvlees, verse en diepvriesvis en schaal- en schelpdieren, eieren en thee was duurzaam.

Voor vlees zijn de verschillen groot. Aan rundvlees (18 procent) en pluimvee (23 procent) werd naar verhouding minder uitgegeven aan producten met een keurmerk dan aan varkensvlees (86 procent). Bij onder andere bier en wijn, frisdrank en sappen en kaas werden weinig duurzame producten verkocht (2 tot 6 procent). In deze productgroepen is het aanbod van producten met een keurmerk nog relatief beperkt.

Bron: CBS

 

 

Dit artikel verscheen eerder op: Evmi

Altijd op de hoogte blijven?