Meer supermarktomzet voor voeding met duurzaamheidskeurmerk

Supermarkt winkelmand_unsplash

Foto via Unsplash

De supermarktomzet aan duurzame voeding wordt steeds groter. In 2021 had 22 procent van de omzet aan voeding een duurzaamheidskeurmerk. In 2013 was dit nog maar 8 procent. Vooral producten als varkensvlees, verse vis, thee en eieren hebben vaak een duurzaamheidskeurmerk. Dit blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2021 van Wageningen University & Research en het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Consumenten kochten in 2021 voor bijna 8 miljard euro aan duurzame voeding in supermarkten, dat is 14 procent meer dan in 2020. Voor voeding zonder duurzaamheidskeurmerk nam de omzet met 4 procent af naar bijna 29 miljard euro. Ruim 80 procent van het in supermarkten gekochte varkensvlees, verse en diepvriesvis en schaal- en schelpdieren, eieren en thee was duurzaam.

Voor vlees zijn de verschillen groot. Aan rundvlees (18 procent) en pluimvee (23 procent) werd naar verhouding minder uitgegeven aan producten met een keurmerk dan aan varkensvlees (86 procent). Bij onder andere bier en wijn, frisdrank en sappen en kaas werden weinig duurzame producten verkocht (2 tot 6 procent). In deze productgroepen is het aanbod van producten met een keurmerk nog relatief beperkt.

Bron: CBS

 

 

Dossiers
Lees ook
SMK vraagt aandacht voor keurmerk On the way to PlanetProof

SMK vraagt aandacht voor keurmerk On the way to PlanetProof

Een kwart van de Nederlandse consumenten kiest bewust voor producten met een keurmerk. Ruim 1 op de 3 koopt deze structureel, met name groente, fruit, eieren en zuivel. Dat blijkt uit onderzoek van Bloakes in opdracht van SMK (Stichting Milieukeur), ontwikkelaar en beheerder van On the way to PlanetProof.

Fikse stijging vleesprijzen

Fikse stijging vleesprijzen

In de eerste helft van dit jaar zijn de vleesprijzen flink gestegen. Vooral rund- en kalfsvlees is aanzienlijk duurder geworden, met een prijsstijging van ruim 14 procent.

Productontwikkeling in de vleesbranche

Productontwikkeling in de vleesbranche

Of het in de vleessector nou gaat om het ontwikkelen van machinerie, vleesproducten of ingredi├źnten: aandacht voor duurzaamheid, gezondheid en milieu is evident. Maar ook gemak is een belangrijke voorwaarde anno 2022, zowel in de techniek voor vleesverwerking als bij het koken door de consument.