Meer schade door gestolen betaalpassen, daling bij internetbankieren

11 april 2016

De schade als gevolg van gestolen betaalpassen is afgelopen jaar gestegen van 3,3 miljoen naar 4,7 miljoen euro. Oorzaak is een nieuwe fraudevariant waarbij criminelen pashouders zover krijgen dat ze hun pasje opsturen, melden de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) en de Betaalvereniging Nederland.

De organisaties benadrukken dat geen enkele bank zijn klanten ooit zal vragen zijn betaalpas op te sturen, of de pincode prijs te geven. Banken waarschuwen hun rekeninghouders actief voor de nieuwe manier waarop criminelen bij hun geld proberen te komen.

De totale schade door fraude in het betalingsverkeer is eveneens licht gestegen, van 17,3 miljoen euro in 2014 naar 17,9 miljoen euro vorig jaar. De twee jaren daarvoor was juist sprake van een sterke daling. In 2012 was het schadebedrag nog 81,8 miljoen euro.

Internetbankieren

Fraude met internetbankieren zorgde vorig jaar voor een schadepost van 3,7 miljoen euro. Dat is een miljoen minder dan in 2014. Banken vergoeden in vrijwel alle gevallen de schade. Slechts 40.000 euro werd niet vergoed omdat de schade te wijten was aan grove nalatigheid van de klant.

De daling van de schade bij het internetbankieren laat volgens de brancheorganisaties zien dat banken er steeds beter in slagen fraude tijdig te detecteren. Daarnaast werken zij intensief samen met overheidsinstanties om het betalingsverkeer veilig te houden.

Bij mobiel bankieren en contactloos betalen is nog geen schade gemeld als gevolg van fraude. Diefstal na het kopiëren van pasgegevens (skimming) kostte vorig jaar 1,7 miljoen euro. In Nederland komt dat nauwelijks meer voor sinds betaalterminals een beveiligde chip lezen in plaats van een magneetstrip.

Altijd op de hoogte blijven?