Meer consumenten kopen biologisch

biologisch keurmerk

Consumenten kopen vaker biologisch. Uit onderzoek van GfK blijkt dat de aankoopfrequentie van biologische voedingsmiddelen in 2020 steeg met 7 procent. Dat meldt brancheorganisatie Bionext met een persbericht.

Volgens het onderzoek van GfK is de positieve houding ten opzichte van biologisch toegenomen. 61 procent van de consumenten die biologisch koopt, vindt dat biologische producten met meer zorg worden gemaakt. 95,6 procent van de huishoudens kocht het afgelopen jaar wel eens biologisch, in 2019 was dit 95,1 procent.

Biologisch

Twee op de vijf bio kopers (40 procent) zegt nu meer biologische voedingsmiddelen te kopen dan een jaar geleden, zo blijkt uit aanvullend onderzoek naar koopgedrag (Ruigrok, 2021). De voornaamste redenen voor het kopen van biologisch zijn impact op natuur (50 procent) en dier (44 procent). Een ruime meerderheid  (61 procent) van de consumenten die biologisch kopen, vindt dat biologische producten met meer zorg worden gemaakt. De meerderheid van die groep vindt de kwaliteit ook beter (61 procent).

Consumenten vinden versheid, smaak en prijs het belangrijkst bij het kopen van voedingsmiddelen. Voor biologische producten wegen ‘goede smaak en diervriendelijkheid’ het zwaarst.

Speciaalzaak

Ondanks dat biologische producten voornamelijk in de supermarkt worden gekocht (73,8 procent), is er een verschuiving zichtbaar. Biologische producten werden het afgelopen jaar vaker buiten de supermarkt gekocht (26,2 procent), zoals in een speciaalzaak of rechtstreeks bij de boer, 5 procent meer dan vorig jaar. (GfK, 2021)

Merle Koomans van den Dries, directeur Odin: "Corona heeft echt gezorgd voor een nieuwe groep klanten die we voorheen nog niet zagen. Onze omzet is het afgelopen jaar fors gestegen. Voor een structurele gedragsverandering is meer tijd nodig en de lange lockdown heeft daar zeker aan bij gedragen. Een deel van de nieuwe klanten is ook lid geworden van onze coöperatie, het zijn dus niet alleen eenmalige bezoekers geweest."

Bio Lekker voor Je

Het onderzoek naar koopgedrag en houding ten aanzien van biologisch is onderdeel van de campagne ‘Bio lekker voor je’, een initiatief van brancheorganisatie Bionext. De campagne wordt gefinancierd met steun van de Europese Unie en heeft als doel om consumenten te stimuleren vaker voor biologisch te kiezen. Meer over de campagne is te vinden op www.biolekkervoorje.nl.

 

Dossiers
Lees ook
Te weinig vraag naar duurzaam eten en drinken

Te weinig vraag naar duurzaam eten en drinken

De grootste belemmering voor de overgang naar een meer duurzame landbouw is de geringe consumentenvraag naar duurzaam eten en drinken. Dat meldt de Autoriteit Consument en Markt (ACM) op basis van de tweede Agro-Nutri Monitor.

De Groene Weg wil keten biologische rundvlees opzetten

De Groene Weg wil keten biologische rundvlees opzetten

De Groene Weg wil een keten voor biologisch rundvlees opzetten. Dat vertelt directeur Allard Bakker in een interview met vakblad De Kalverhouder.

‘Vlees in winkels en restaurants mag duurder’

‘Vlees in winkels en restaurants mag duurder’

Een meerderheid van de Nederlanders steunt het verhogen van de prijs van dierlijke producten of gerechten, zo blijkt uit onderzoek dat Kieskompas uitvoerde in opdracht van ProVeg.