Meatless Farm opent productielocatie in Nederland

Meatless Farm_vestiging Almere_PB

Meatless Farm opent een nieuwe productielocatie in Nederland. Hiervoor gebruikt de Britse producent van vleesvervangers de productielocatie van Van Loon Group in Almere. Hiermee verhoogt Meatless Farm de productiecapaciteit met 25 procent.

De nieuwe locatie opent Meatless Farm samen met Canadese dochteronderneming Lovingly Made Ingredients. De nieuwe productielocatie stelt het merk in staat om de distributie naar retailers en  restaurants snel op te schalen, het assortiment uit te breiden en de ontwikkeling van nieuwe producten te versnellen. De twee bedrijven zijn een strategische samenwerking aangegaan met Van Loon Group, die onlangs de eerste vestiging voor plantaardige voeding opzette.   De twee bedrijven delen de infrastructuur. 

Toename vraag plantaardig

Morten Toft Bech, oprichter van Meatless Farm: "De hoeveelheid alternatieve eiwitten die vorig jaar wereldwijd werd geconsumeerd, was ongeveer gelijk aan twee procent van de markt voor dierlijke eiwitten. De vraag naar plantaardige vleesvervangers stijgt en met deze stap staan we in een sterke positie om aan die vraag van onze partners in Europa te voldoen."

Producten

Op de nieuwe locatie worden allereerst producten van Meatless Farm gemaakt, zoals plantaardige gehakt, burgers, worstjes en kipproducten. Daarnaast gaat de fabriek Getextureerde Plantaardige Eiwitten produceren en verwerken. Deze kunnen gebruikt worden om andere Europese fabrikanten te voorzien van plantaardige ingrediënten. En tot slot gaat de locatieeen belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van nieuwe producten.

Meatless Farm

De nieuwe productielocatie stelt het merk in staat om de distributie naar retailers en  restaurants snel op te schalen, het assortiment uit te breiden en de ontwikkeling van nieuwe producten te versnellen. De nieuwe Europese locatie is een vervolg op de snelle uitbreiding van de onderneming, die in 2016 door Toft Bech werd opgericht. De producten van het merk worden verkocht in meer dan twintig landen en liggen in de schappen van grote supermarkten zoals Tesco, Sainsbury's en Whole Foods worden verkocht en in  restaurants zoals Nathan's Famous en Pret A Manger.

Lees ook
Hybride worstproducten gemaakt bij Plant4Texture

Hybride worstproducten gemaakt bij Plant4Texture

WUR, SVO vakopleiding food en Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS) ontwikkelden samen een plantaardige grondstoffen-gel voor de productie van hybride slagersproducten. Op de website geeft KNS een update van dit project Plant4Texture. Onlangs werd deze gel succesvol gebruikt voor de productie van hybride grill- en rookworst.

Wat verscheen er de afgelopen week in de media over de vleesbranche?

Wat verscheen er de afgelopen week in de media over de vleesbranche?

In de media verschijnen regelmatig berichten die interessant zijn voor de slagersbranche. Wat kwam er afgelopen week allemaal voorbij?

Nationale Week Zonder Vlees voegt in 2022 ‘& Zuivel’ toe

Nationale Week Zonder Vlees voegt in 2022 ‘& Zuivel’ toe

De duurzaamheidscampagne Nationale Week Zonder Vlees voegt vanaf dit jaar ‘& Zuivel’ toe. De campagne daagt deelnemers uit om een week geen vlees te eten en zo bewust te worden van de impact die het eten van vlees heeft op het klimaat. Dit jaar wil de campagne ook stilstaan bij de impact van zuivel.