ME-AT the Alternative lanceert vleesvervangers van Nederlandse veldbonen

ME-AT vegaburger veldbonen

ME-AT the Alternative, dochteronderneming van Vion, introduceert als eerste bedrijf in de branche plantaardige vleesvervangers op basis van proteïnen uit Nederlandse veldbonen in de retail.

De meeste producenten van plantaardige vleesvervangers gebruiken soja geïmporteerd uit Zuid- of Noord-Amerika als proteïnebron. ME-AT the Alternative start de teelt van veldbonen voor eiwitproteïne in Nederland. Sinds september vorig jaar gebruikt ME-AT de eiwitopbrengst van de eerste 30 hectare veldbonen voor de productie van o.a. hamburgers op plantaardige basis. Dit jaar is de productie uitgebreid tot 60 hectare. Oorspronkelijk waren alleen Nederlandse boeren betrokken bij het project, maar ME-AT werkt momenteel ook aan overeenkomstige modellen met Duitse en Belgische retailers en bijbehorende boeren.

Veldbonen

Veldbonen, ook wel fababonen genoemd, bevatten vergeleken met andere peulvruchten de meeste eiwitten per hectare. Ook halen de planten stikstof uit de lucht en dragen ze bij aan extra biodiversiteit op de akkers. ME-AT zet de proteïnen uit veldbonen om in ‘getextureerd plantaardig eiwit (TVP)’.

De producten van ME-AT the Alternative worden geproduceerd en verpakt als huismerk van retailers. Het assortiment bestaat uit onder meer plantaardige burgers, gehakt, runderstukjes en alternatieven voor kip en vis.

Geen nieuws van EVMI meer missen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke dinsdag en donderdag het laatste nieuws. 

Inschrijven nieuwsbrief

 

Lees ook
Vion blikt terug op succesvolle editie PLMA

Vion blikt terug op succesvolle editie PLMA

Vion Food Group was een van de exposanten tijdens PLMA 2022, de private label vakbeurs georganiseerd door de Private Label Manufacturers Association. Duurzaamheid, gezondheid, convenience en creativiteit voerden de boventoon.

Prijsverschil vlees en vleesvervangers neemt af

Prijsverschil vlees en vleesvervangers neemt af

Het prijsverschil tussen vlees en vleesvervangers in de supermarkt nam de afgelopen vijf jaar af. Dat blijkt uit onderzoek van Questionmark naar de prijsontwikkelingen van de zes grote Nederlandse supermarkten. De supermarktonderzoeker deed het onderzoek in opdracht van ProVeg Nederland.

AVO heeft echt voor elk wat wils

AVO heeft echt voor elk wat wils

Het assortiment levensmiddelen moet aansluiten op de eisen die consumenten aan voeding stellen. Sterker nog, AVO wil daar altijd op vooruit blijven lopen: met heerlijke nieuwe Lafiness-marinades én met vleesvervangers, hybride en andere eiwitrijke producten.