‘Markthal had valse start door onkunde Klépierre’

28 februari 2017

‘Vanaf dag één maakte de Markthal een valse start en dat is door onkunde van de eigenaar nooit rechtgezet. Het is in de praktijk een chique ‘vreetkeet’, schrijft retailexpert Rupert Parker Brady op retailwatching.nl.

In een uitgebreid artikel schrijft Rupert Parker Brady dat het oorspronkelijke idee van een ambachtelijke versmarkt is mislukt. Het meeste geld wat wordt besteed in de markthal gaat naar de horeca en niet naar de versondernemers. ‘Ze komen voor de Appie, Aziatische supermarkt en Jamie’s Italian. En als ze verse groenten, fruit, bloemen, vis of vlees willen, die bovendien gunstiger geprijsd zijn, gaan ze op woensdag of zaterdag wel naar de markt voor de deur.’

Leegstand

Het is langer bekend dat versondernemers het moeilijk hebben in de Markthal. RTV Rijnmond schreef hier in januari al over. ‘Sinds de opening van het woon- en winkelgebouw met inpandige markthal in oktober 2014, stonden op geen enkel moment zo veel kramen leeg al nu. Waar horeca-ondernemers goede zaken doen, hebben veel eigenaren van versunits, waaronder diverse slagers, moeite het hoofd boven water te houden.’

Horeca- of foodhal

Parker Brady signaleert dit probleem ook: ‘Klépierre, dat de Markthal met alle sores van dien runt als een winkelcentrum, houdt voorlopig vast aan het oorspronkelijke idee van een ambachtelijke versmarkt. Daar zullen ongetwijfeld juridische redenen voor zijn, want ontwikkelaar Provast ruikt bloed en komt ongetwijfeld met een nieuwe schadeclaim als het concept wordt losgelaten. Stiekem weten de Fransen heel goed dat de koopkathedraal gewoon het beste functioneert als overdekte horeca- of foodhal.’

Lees de uitgebreide analyse van Rupert Parker Brady over de problemen en kansen van de Markthal op RetailWatching.

Altijd op de hoogte blijven?