‘Marktaandeel online boodschappen blijft groeien’

11 januari 2023 Edwin Rensen

Het online aanbod van slagersproducten blijft groeien. Dat geldt ook voor de vraag. Toch zijn er nog veel slagers die verkoop via internet links laten liggen. “Slagers zonder webshop raad ik aan om snel te starten. Als klanten het online bestelgemak eenmaal bij één van je collega’s hebben ervaren, zie ze dan nog maar eens terug te winnen.” Vandaag het eerste deel van deze rondvraag met Karel van den Heuvel van Graaggedaan.

Graaggedaan is ruim tien jaar actief in Nederland als specialist op het gebied van gepersonaliseerde webshops voor ambachtelijke verswinkels. Sinds 2018 is het bedrijf onderdeel van een Belgisch bedrijf dat wereldwijd duizenden slagers, bakkers en visspecialisten helpt met digitaliseren. In Nederland zijn dat onder meer een groot aantal Keurslagers, Visgildewinkels en Echte Bakkers.

Commercieel directeur Karel van den Heuvel ziet twee belangrijke voordelen voor slagers die met een webshop werken. “Het leidt tot extra omzet en een efficiëntere afhandeling van orders. Het marktaandeel van online gekochte boodschappen groeit gestaag door. Trendwatchers bij Food Service Instituut Nederland en Rabobank voorspellen dat deze groei de komende jaren verder doorzet”, aldus Van den Heuvel. Versondernemers zullen volgens hem moeten zorgen dat potentiële klanten een gebruiksvriendelijke webshop en/of bestelapplicatie aangeboden krijgen. Van den Heuvel: “Met software is het mogelijk met één druk op de knop complete productielijsten te genereren, bijvoorbeeld gefilterd op productcategorie. Daardoor is een online geplaatste bestelling sneller en makkelijker te verwerken dan een bestelling in de fysieke winkel.”

Webshop

Er zijn nog veel slagers in ons land zonder webshop. “Die raad ik zeker aan om snel te starten, al is het maar met een beperkt deel van het assortiment. Want als klanten eenmaal het online bestelgemak bij een van je collega’s hebben ervaren, zie ze dan nog maar eens terug te winnen”, zegt Van den Heuvel.” De markt voor bezorging groeit wel onder de doelgroep van de versspecialist, maar is nog altijd een relatief klein deel van de totale online omzet.

Tegenwoordig biedt Graaggedaan naast gepersonaliseerde webshops ook de mogelijkheid om gepersonaliseerde bestelapplicaties voor iOS en Android te maken. Zo’n app biedt nog meer bestelgemak voor de consument, die volgens Van den Heuvel in minder dan 20 seconden een order kan plaatsen. “Bovendien heb je als versspecialist een krachtige marketingtool in handen, omdat het mogelijk is push-notificaties te sturen naar alle gebruikers. Zo kom je direct binnen op het startscherm van de telefoon van je klant. En last but not least, het is natuurlijk ook gewoon heel gaaf om je eigen app te hebben in de App Store en Google Playstore. De app wordt opgeleverd onder je eigen naam, in je eigen kleuren en met je eigen assortiment”.

Dit is het eerste deel van de rondvraag 'De digitale slager'. Volgende week volgt het tweede deel. Lees de complete rondvraag in Vleesmagazine 8. Nog geen abonnee? Sluit dan een abonnement af op Vleesmagazine en ontvang acht keer per jaar het vakblad.

Ja, ik neem een abonnement

Altijd op de hoogte blijven?