Markt voor vleesvervangers in beweging, vleestaks wordt opnieuw genoemd

LR_dubbelburger_vega

De markt van vleesvervangers is in beweging. In maart meldde nieuwsblad Distrifood dat de verkoop van vleesvervangers nooit zo groeide als in 2019. Vandaag komt naar buiten dat de grootste Nederlandse producent van vleesvervangers miljoenen investeert in uitbreiding. En de Future Food Group meet dat supermarktondernemers meer variatie in vleesvervangers willen.

Vivera is de grootste Nederlandse producent van vleesvervangers. Zij rekent dit jaar op een omzet van €85 miljoen en wil die in 2025 verdriedubbelen naar ruim €250 miljoen.

'We willen van 17 miljoen kilo naar 45 miljoen kilo in 2025’, zegt topman Willem van Weede in Distrifood. Om dat te bewerkstelligen heeft Vivera een miljoeneninvestering aangetrokken. Het geld gaat de komende drie jaar naar zowel machines in de fabrieken voor de productie, als naar uitbreiding van de grootste fabriek, in Holten. De uitbreiding van betekent ook uitbreiding van het personeelsbestand van 400 naar 800 in de komende vier jaar.

‘Vleestaks geen gekke gedachte’

Nu zijn de kosten voor innovatie en marktontwikkeling nog relatief hoog, zegt Van Weede. Door schaalvergroting wordt de markt voor vleesvervangers efficiënter en kan de prijs op den duur omlaag, denkt hij. Wat betreft de subsidies op vlees kan hij kort zijn. ‘Daardoor zijn dierlijke vleesproducten onevenredig goedkoop ten opzichte van het plantaardige alternatief. Een vleestaks is geen gekke gedachte.’

Meer vraag naar variatie

Data- en onderzoeksbureau Nielsen berekende in 2019 een groei van vleesvervangers 30 procent ten opzichte van 2018. Deze trend, die volgens de Future Food Group verder zal doorzetten, zorgt ook voor de vraag naar en opkomst van meer variatie in het aanbod vleesvervangers. Supermarkten hebben daaraan behoefte, volgens Laurens Zandbergen, Marketing Manager bij Future Food Group, de organisatie achter PLNT.

'We merken inderdaad dat lokale ondernemers voor hun vrije schapruimte naar plantaardige innovaties kijken. Ze voelen de groeiende vraag naar meer verscheidenheid in het plantaardige assortiment, zijn vaak zelf ook gemotiveerd vanuit duurzaamheid en gezondheid en kijken daarom naar een vernieuwend en voor ieder smaakvol aanbod.'

Vegawaren in het supermarktschap

Innovatieve producten zijn in trek op plantaardig gebied. Retailinkopers en franchisenemers gaan actief op zoek. Jumbo Foodmarkt in Groningen is met 10 meter vegan de grootste speler van Nederland. Niet vreemd dat zij als eerste de plantaardige variaties van PLNT in het schap opnamen.

Ook Jumbo Heemskerk heeft, voor een deel van de door de lokale ondernemer zelf in te vullen schapruimte, voor PLNT gekozen. Anno 2020 zijn naast de vegaburgers ook alternatieven voor gehakt en worstjes beschikbaar in het supermarktschap. En enkele leveranciers zoals PLNT bieden zelfs diverse roerbakreepjes en vegawaren voor op het brood. Deze uitgebreide keuze in plantaardige variaties wordt gewaardeerd door consument en retailondernemers. Ook Vomar heeft enkele PLNT plantaardige broodbelegproducten in haar assortiment opgenomen.

Verklaring voor vraag naar variatie

Jos Havekotte, Innovation Manager bij Future Food Group heeft een verklaring voor de vraag naar variatie in het aanbod van vleesvervangers: 'De nieuwe generatie kopers kiest vaker voor roerbak- en wokgerechten of pasta in plaats van de traditionele maaltijd met aardappelen, groenten en vlees zoals hun (groot)ouders. Vlees is daarbij niet langer het middelpunt, maar slechts een ingrediënt dat makkelijk in te wisselen is voor een vleesvervanger of andere duurzame eiwitbron.'

Daar moet dan wel een geschikt productaanbod voor zijn. Havekotte: 'Met de droge tofu van vroeger waar je met lang marineren nog net wat smaak aan kreeg, kom je nu niet weg. Gelukkig zijn er tegenwoordig sterk verbeterde en smaakvolle alternatieven voor roerbakreepjes.'

Ook gezond op brood

Een gelijkwaardige vervanger voor vleeswaren was er lange tijd niet. Door innovatie en productontwikkeling zijn enkele leveranciers er in geslaagd smaakvolle varianten te produceren. Havekotte: 'Wat betreft mondgevoel, smaak en toepassingsmogelijkheden, kruipen vleesvervangers steeds dichter naar vleesproducten toe. Broodbeleg is een van de nieuwste toepassingsmogelijkheden.'

Zoutgebruik ter discussie

De markt let naast structuur en smaak ook steeds meer op de voedingswaarde in vleesvervangers. Zo staat het zoutgebruik steeds meer ter discussie. 'Terecht', stelt Havekotte. 'Al maakt het de uitdaging om smaakvolle vleesvervangers te ontwikkelen wel groter', voegt hij er aan toe. 'PLNT staat voor 'Goed voor vandaag, het beste voor morgen’, we hebben daarbij de gezondheid van onze planeet en die van de mens voor ogen. Voor ons is het niet meer dan logisch om bij de recepturen naast smaak en textuur ook op de voedingswaarde te letten.'

 
 
Lees ook
Bedrijfsopvolging: begin er tijdig aan!

Bedrijfsopvolging: begin er tijdig aan!

In de praktijk blijkt dat veel ondernemers zich pas in een laat stadium van hun leven bezig houden met bedrijfsopvolging. Het is echter goed om hier tijdig bij stil te staan.

Minder zout, vet en suiker in bewerkte producten

Minder zout, vet en suiker in bewerkte producten

In de meeste bewerkte voedingsmiddelengroepen is de hoeveelheid zout, verzadigd vet en suiker sinds 2018 gelijk gebleven of gedaald. Dat blijkt uit de Herformuleringsmonitor die het RIVM elke twee jaar, in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), verricht.

Deadline btw-aangifte derde kwartaal op 31 oktober - Belastingdienst geeft tips

Deadline btw-aangifte derde kwartaal op 31 oktober - Belastingdienst geeft tips

De deadline voor de btw-aangifte en -betaling over het derde kwartaal nadert. Ondernemers hebben tot 31 oktober de tijd om dit te doen. Volgens de Belastingdienst hebben bijna vier op de tien startende en kleine ondernemers een herinnering nodig om dit tijdig te doen. Daarom geeft de Belastingdienst vijf tips voor een goede en efficiënte aangifte.