‘Markt vleesvervangers in 10 jaar naar 140 miljard’

shutterstock_732291337-1-560x373

De markt voor vleesvervangers is in potentie goed voor 140 miljard dollar. Volgens kenners van de Britse bank Barclays kan de omzet van onder meer bonenburgers, vegaschnitzels en andere vlees-alternatieven dat bedrag binnen tien jaar aantikken, zo schrijft zakenkrant Financial Times. Vleesvervangers zouden daarmee dan goed zijn voor 10 procent van de totale vleesmarkt.

Volgens Barclays zal de vleesconsumptie de komende jaren stijgen, vooral doordat mensen in opkomende markten meer te besteden hebben. Vleesvervangers zullen evenwel aan marktaandeel winnen. Momenteel vertegenwoordigen vega-varianten nog geen procent van de vleesmarkt.

Grote bedrijven stappen in vleesvervangers

Dat er muziek zit in vleesvervangers zien ook verschillende grote voedingsmiddelen- en vleesbedrijven als Nestlé, Tyson Foods en Maple Foods, die meer en meer in de sector vleesvervangers stappen. Verder zijn volgens Barclays restaurants en fastfoodketens in potentie grote verkopers van vleesalternatieven. Barclays wijst er verder op dat niet alle vleesvervangers zo gezond zijn als wordt beweerd. Om qua smaak en structuur in de buurt te komen van vlees worden aan veel vega-producten de nodige smaakversterkers of hulpstoffen toegevoegd.

Plantaardige zuivel en craft bier groeien ook

De bank wijst in zijn berekeningen ook op de recente marktontwikkelingen van andere nieuwe producten zoals ‘plantaardige zuivel’ en craft bier. Zo is ‘plantaardige zuivel’ inmiddels goed voor 13 procent van de zuivelmarkt, aldus Barclays. Craft bier, ambachtelijk bier dat veelal door kleine lokale brouwerijen wordt gebrouwen, heeft volgens de bank in relatief korte tijd zo’n 12 procent van de biermarkt veroverd.

[intermezzo:1] [intermezzo:2]
Lees ook
Varkensoor en groente-patty’s

Varkensoor en groente-patty’s

Het is alweer een paar jaar geleden, in oktober 2018, dat we op vakantie gingen naar New York. De stad waar zo’n beetje alle trends vandaan komen. Niet alleen op het gebied van mode, maar zeker ook op het gebied van eten.

‘De overstap naar vegan is een succes’

‘De overstap naar vegan is een succes’

Vegetariërs, flexitariërs en veganisten vormen een groeiende groep klanten. Er is voor elk wat wils; steeds lekkerder en gevarieerder. Vandaag het derde deel van deze rondvraag met Mehmet Erol van Helin’s Vegan Döner.

Jonge en meer welvarende Nederlanders eten minder vlees en zuivel

Jonge en meer welvarende Nederlanders eten minder vlees en zuivel

Nederlanders eten steeds minder vlees, zo blijkt uit recent onderzoek van SurveyMonkey van Momentive, gehouden onder ruim duizend volwassenen in Nederland. Maar hoeveel minder verschilt per leeftijds- en inkomenscategorie.