Markt productabonnementen stijgt explosief, eten en drinken het populairst

2 november 2021 Romy Delneij

Beeld: Sticker Mule via UnSplash

Abonnementen op voeding en dranken zijn onder Nederlanders het meest populair als het gaat om productabonnementen. Door de groei in het aantal abonnementen stijgt de markt van € 1,4 miljard naar € 2,4 miljard.

Dit blijkt uit Product Abonnementen - een onderzoek van Multiscope naar aanbieders, doelgroep, markt en toekomst van abonnementen op verbruiksproducten waarin 3.496 respondenten zijn ondervraagd. Van de 2,4 miljoen productabonnementen die Nederlanders afsluiten, worden er een half miljoen weer opgezegd. Daar komen in 2022 naar verwachting 1,9 miljoen abonnementen bij. Deze groei zorgt voor een stijging van de markt van € 1,4 miljard naar € 2,4 miljard.

Ongeveer twee derde van alle abonnementen bestaan uit dranken of voeding, goed voor € 846 miljoen. Bovenaan de lijst staan dranken zoals bier, wijn, gedistilleerd, melk of frisdrank (totaal 7 %), gevolgd door maaltijdboxen en koffie (beide 6 %). De levering van brood (5 %), kant-en-klaarmaaltijden (3 %) en groente (3 %) volgen daarna.

34 % van de respondenten geeft de voorkeur aan abonnementen bij lokale aanbieders zoals de plaatselijke bakker, groenteboer, slager of visboer. Hier liggen volgens Product Abonnementen kansen omdat partijen deze momenteel nog niet aanbieden.

Meer over het onderzoek Product Abonnementen kunt u hier lezen.

Dit artikel verscheen eerder op: Evmi

Altijd op de hoogte blijven?