Marel ontwikkelt meer machines voor kant-en-klaar

13 augustus 2012 Caroline van der Plas

REYKJAVIK – Vleesmachinebouwer Marel wil in de komende jaren machines ontwikkelen voor industrieel geproduceerde convenience met een ambachtelijke uitstraling.

REYKJAVIK – Vleesmachinebouwer Marel wil in de komende jaren machines ontwikkelen voor industrieel geproduceerde convenience met een ambachtelijke uitstraling.


Dat zegt directeur Theo Hoen in het vakblad Meat & Co.


West-Europa vormt met een omzetaandeel van 60 à 70% veruit de belangrijkste markt van Marel.

‘Met Stork Poultry Systems, Marel Fish Systems, Marel Meat Systems en Townsend Further Processing richten we ons op respectievelijk de vier industriesectoren pluimvee, vis, rood vlees en further processing. Voor losse machines en apparatuur houden we de vaak al decennialang gevestigde merknamen zoals AEW Delford, Scanvaegt en Carnitech aan’, vertelt Hoen.

Crisis

Last van de crisis heeft Marel naar eigen zeggen niet. 'Marel zit in een markt die 6 tot 8% groeit’, aldus Hoen. ‘De voedselverwerkende industrie heeft gelukkig niet zoveel last van de economische crisis als bedrijven in andere sectoren’, stelt hij.

Goedkoper

‘Consumenten kopen hooguit goedkopere producten, maar dat werkt in ons voordeel omdat producenten juist dan garen spinnen bij onze apparatuur. De meeste problemen ervaren wij bij de grote projecten, waarvoor de klanten nog steeds moeilijk geld los kunnen krijgen.’

Lees ook:

Twee Nederlanders in vierkoppige directie Marel (24 november 2009)

Theo Hoen (Marel) denkt aan groei (25 maart 2009) 

Altijd op de hoogte blijven?