'Mannenvleesbarbecue' op Dutch Design Week

19 oktober 2015 Vleesmagazine

Youth Food Movement Brabant en Transitieteam Brabantse Agrofood vragen op de Dutch Design Week aandacht voor ‘mannenvlees’ wat vaak als restproduct wordt gebruikt.

De drang naar efficiency in ons voedselsysteem zorgt er voor dat jaarlijks veertig miljoen haantjes, 75.000 bokjes en 1,4 miljoen stiertjes worden behandeld als restproduct. ‘We voeren ze aan andere dieren, verwerken ze tot relatief laagwaardige vleeswaren of - als we het echt niet meer weten - maken ze af’.

Youth Food Movement Brabant en Transitieteam Brabantse Agrofood vinden dat dat anders kan. Op de Dutch Design Week bemannen ze van 17-24 oktober op het Ketelhuisplein in Eindhoven een speciale Mannenvlees BBQ in, waar bezoekers smakelijke porties haan, bok en stier geserveerd krijgen.

Complex

De Brabantse gedeputeerde Anne-Marie Spierings (Agrarische Ontwikkeling) opende zaterdagmiddag in Eindhoven de barbecue. ‘Dat we nauwelijks mannenvlees eten geeft wel aan hoe complex ons voedselsysteem geworden is. Het staat ver af van de gemiddelde consument. Wat mij betreft mogen we wat vaker een man in de pan hakken.’

Spierings werd bijgestaan door David Pauka, finalist van de kookwedstrijd Masterchef 2014. Ook hij breekt een lans voor mannenvlees. ‘Het zou toch zonde zijn als dat naar de kloten gaat.’ De komende week kunnen bezoekers mannenvlees proeven op de barbecue.

Altijd op de hoogte blijven?