‘Machinale verwerking gaat sneller en is uiterst hygiënisch’

Marel I-Cut_130_close-up_meat_tenderloin_org

De vleessector verandert snel en ingrijpend - tijdens deze pandemie al helemaal. De industrie verandert in hetzelfde tempo mee. “De techniek ondersteunt ons ambacht.” Vandaag het eerste deel van deze rondvraag met Hein Pije van Marel.

“Ondernemers hebben het afgelopen jaar veel creativiteit aan de dag gelegd”, zegt Hein Pije, accountmanager Meat van Marel. Marel investeert zes procent van de omzet in de ontwikkeling van innovaties. Pije: “In het begin van de pandemie worstelden supermarkten om aan de grote vraag te voldoen. Ze kregen hulp van ondernemers die normaliter aan de horeca leveren. Een flink aantal probeerde al snel de bakens te verzetten met nieuwe afzetmogelijkheden. Ze richten zich niet alleen op de retail maar verkopen ook actiever online, en sommigen doen dat heel goed. Een voorbeeld is een bedrijf dat eerder de focus op uitbenen had. Nu snijdt hij verder en verkoopt vlees via de website en fysieke winkels. Zo zijn er meer voorbeelden. Daarnaast zijn vleesvervangers ‘hot’ al valt de verkoop in de praktijk nog tegen. Marel heeft er de equipment voor: we kunnen producten vormen, paneren en frituren, alles wat nodig is.”

Zo ziet Marel de vraag naar portioneermachines groeien. Bedrijven gaan voorsnijden en kleiner of anders verpakken. Toch waren ondernemers in het begin van de pandemie huiverig om apparatuur te kopen, zegt Pije. “Begrijpelijk. Niemand wist immers of investeren de moeite loonde, dus wij bieden alternatieve financiële mogelijkheden. Ook wij willen klanten ondersteunen. Het machinepark groeit hoe dan ook. Er zijn domweg minder FTE’s en machinale verwerking gaat gewoon veel sneller en is uiterst hygiënisch. Neem een machine als de I-Cut 130 PortionCutter met de nieuwste laser vision-techniek en flexibele software-ondersteuning. Je kunt er uiterst nauwkeurig mee portioneren en de give-away is minimaal. Alles werkt met behulp van een touchscreen en de machine is gemakkelijk te reinigen. Nuttig is dat de instructies in veel talen opgeroepen kunnen worden en dat de machine daarmee is toegerust op werknemers die het Nederlands of Engels minder goed meester zijn. Je kunt er zelfs onervaren mensen mee laten werken. De machine ziet het productvolume, je geeft het soortelijk gewicht van het vlees in, en in no-time ligt een gesneden product klaar om verpakt te worden.”

Dit is deel 1 van de rondvraag 'Vleesbranche volop in beweging'. Volgende week volgt deel 2. Abonnees van Vlees+ lezen de hele rondvraag online of in Vlees+ 2-2021. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af op Vlees+ en betaal het eerste jaar slechts € 49,99 excl btw.

Dossiers
Lees ook
Diviande breidt assortiment Passion for Meat uit

Diviande breidt assortiment Passion for Meat uit

Diviande heeft het vriesvers assortiment van Passion for Meat uitgebreid. De dertien nieuwe vleesproducten, zoals Gemarineerde Rundersteak, Gevulde Varkensrollade en Lamsgehakt, dragen allemaal het Beter Leven keurmerk.

Week Zonder Vlees duurt voor 1,5 miljoen Nederlanders het hele jaar, toch eten we thuis meer vlees

Week Zonder Vlees duurt voor 1,5 miljoen Nederlanders het hele jaar, toch eten we thuis meer vlees

Dit jaar vond de vierde editie van de Nationale Week Zonder Vlees (WZV) plaats. Er deden 1,7 miljoen Nederlanders aan mee. 1,5 miljoen deelnemers willen ook de rest van het jaar geen of minder vlees eten.

Week zonder vlees

Week zonder vlees

Op het moment dat ik dit schrijf, is het dinsdag, de tweede dag van de Nationale Week Zonder Vlees. Net als bij de vorige editie van deze week is de omzet goed, alsof geen consument zich iets van de week ‘zonder’ aantrekt. Waar zouden we ons als slagers dan ook druk om maken? Sterker, voor het tweede jaar op rij is de vleesconsumptie per...