Luxe vlees? Consument wil hamburgers en spiesjes op de BBQ

18 juli 2024 Redactie Vleesmagazine Vleesmagazine
BBQ | Grote stukken luxe vlees en nieuwe BBQ-technieken. Dat zijn vaak genoemde BBQ-trends voor 2024. Toch vraagt de consument bij de ambachtelijke slager vooral om hamburgers en spiesjes.

Het is een terugkerend item in de branche, de BBQ-trends van dat jaar. Grote stukken kwaliteitsvlees, groente en zeker geen gemarineerde speklapjes, meldt 24 Kitchen, koken op open vuur en plantaardig zegt het BBQ Experience Center, Culinairder en verfijnder aldus Onno Pel en Perry Aukema van Smokey Basterds in Vleesmagazine 2. Toch staat de hamburger nog steeds op nummer één als bestverkochte BBQ-product van de ambachtelijke slager.

Hamburger blijft populair

Branche-organisatie Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS) vroeg hun leden naar de best lopende BBQ-producten in hun winkel. Hieruit blijkt dat de Nederlandse consument – ondanks alle trends – nog steeds kiest voor traditionele bbq-producten. De hamburger blijft de onbetwiste favoriet. Verder bestaat de top zes uit saté, andere soorten spiesjes, speklap, worst en biefstuk.

Slager blijft innoveren

Dit betekent overigens niet dat slagers niets doen met de BBQ-trends. Veel slagers hebben grote stukken luxe vlees in het assortiment. KNS-leden noemen onder andere bavette, onglet en short ribs. Ook komen slagers met eigen innovaties, bijvoorbeeld ‘road kill chicken’, ‘limoncello brochette’ of een heel assortiment verschillende braadworsten uit eigen worstmakerij. Tot slot sprongen veel KNS-leden in op het EK en lanceerde speciale producten, zoals het ‘Depay-tje’, ‘Doelpaaltjes’, ‘Oranje burgers’ en EK-buckets met hapjes.

Inspelen op gemak

Gemak blijft een belangrijke consumententrend. Ook hier springen slagers op in. Velen bieden niet alleen vlees voor op de barbecue, maar ook bijgerechten als salades, stokbrood en sauzen. Ruim de helft verzorgt ook barbecues op locatie. Slagers leveren ook vaker producten aan bedrijven, maar de consument blijft de belangrijke klant.

Bron: KNS

Altijd op de hoogte blijven?