‘Links’ wil schrappen btw-verhoging

attachment-010_food-image-VLS11292I10

Groen Links, de SP en de PvdA gaan zich hard maken voor het schrappen van de verhoging van de btw op onder meer dagelijkse boodschappen.

Het nieuwe kabinet is van plan dit btw-percentage te verhogen van 6 naar 9 procent. Dit moet op 1 januari 2019 worden doorgevoerd. Het linkse deel van de oppositie presenteert vandaag een alternatief plan voor het regeerakkoord van Rutte III. Belangrijk onderdeel van dit plan is het voorkomen van de verhoging van de btw.

Mensen boven multinationals

Daartoe zetten de betrokken partijen de leus ‘Mensen boven multinationals’ in. In het plan zoals dat vandaag wordt gepresenteerd moet het gelijkhouden van de btw worden gefinancierd door de winstbelasting voor multinationals niet te verlagen. De drie partijen hebben overigens samen maar 37 zetels in de Tweede Kamer.

Andere keuzes zijn mogelijk

Met hun eigen plannen willen de partijen laten zien ‘dat andere keuzes echt mogelijk zijn’, zeggen partijleiders Jesse Klaver (GL), Emile Roemer (SP) en Lodewijk Asscher (PvdA). Naast het in stand houden van het lage btw-tarief willen ze ook betere betaling voor onder meer agenten, docenten en militairen, gefinancierd met een extra belasting op banken.

Btw-verhoging inzet van discussie

De Tweede Kamer debatteert woensdag en donderdag over het regeerakkoord van Rutte III. De btw-verhoging is al sinds de aankondiging inzet van maatschappelijke discussie. De werkgevers kwamen eerder deze week al met het plan om een fonds te creëren om de btw-pijn vooral in de grensstreek te verzachten.

Lees ook
Ontslag op staande voet

Ontslag op staande voet

Het kan door omstandigheden gebeuren dat je te laat op het werk komt. Kan het structureel te laat komen op het werk voor ontslag op staande voet zorgen?

Maaltijden van de slager

Maaltijden van de slager

Maaltijden zijn niet meer weg te denken uit het assortiment van veel slagers. En het aandeel groeit alleen maar. Het is niet alleen zaak om verser en beter te zijn dan de supermarkten, maar ook om je te onderscheiden van andere versspecialisten die maaltijden verkopen. Wat heb je, naast je eigen kwaliteitsvlees, daarvoor nodig?

Consumentengedrag in kaart (deel 2): ‘Gebruik van claims kan waardevol zijn’

Consumentengedrag in kaart (deel 2): ‘Gebruik van claims kan waardevol zijn’

Hoe ziet de klant van morgen eruit? In Vleesmagazine 8 van 2021 signaleerde Susanne Danes van FoodBase drie belangrijke ontwikkelingen binnen de versbranche. In deel 2 vertelt haar collega Linda van Zonsbeek over claims en hoe je hiermee inspeelt op gezondheidsmotieven van klanten.