Landelijke campagne biologisch voedsel

13 juni 2024 Redactie Food Pixabay
Consumenten informeren over de voordelen van biologisch eten en wat het Europees biologisch keurmerk inhoudt: daarover gaat de nieuwe campagne van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV). De consumentencampagne, onderdeel van Actieplan Biologisch, bestaat uit een commercial en een website.

Het ministerie van LNV liet vorig jaar gedragsonderzoek uitvoeren. En daaruit bleek dat consumenten uit gewoontegedrag minder vaak voor biologisch voedsel kiezen. Daarnaast speelden factoren als zelfbeeld (jezelf identificeren met iemand die biologisch koopt), de sociale norm en de prijs mee in die keuze. 

Volgens de Algemene Rekenkamer is de bekendheid van het keurmerk Biologisch ook onvoldoende en is inzet vereist om dit te verbeteren. Daarom is het ministerie van LNV onlangs de campagne gestart, met een tv-commercial en een nieuwe website: allesoverbiologisch.nl. Zo wil het ministerie biologische producten op een positieve manier onder de aandacht brengen. De campagne loopt tot 30 juni.

“Biologisch speelt een belangrijke rol in de verduurzaming van de landbouw”, aldus minister Piet Adema van LNV.“Natuurlijk hoeven niet alle boeren biologisch te worden. Maar voor boeren die dit wel zijn of die dit willen worden, moet er ook voldoende vraag naar biologisch zijn. Daarom starten we een campagne om de verkoop van biologische producten te vergroten en consumenten beter te informeren over de voordelen van biologisch. Want dat zijn er een hoop.”

Actieplan Biologisch

De campagne is onderdeel van Actieplan Biologisch, dat Adema eerder presenteerde. Doel is dat het landbouwoppervlak voor biologische landbouw (nu 4,5 procent) in 2030 groeit naar 15 procent. Vorig jaar is er al 26 miljoen euro beschikbaar gesteld voor het stimuleren van de omschakeling naar biologische en natuurinclusieve landbouw, en vijftig miljoen euro voor ondersteuning van een marktprogramma. Het ministerie van LNV werkt samen met ketenpartijen, zoals supermarkten en boeren, aan verschillende projecten om de marktontwikkeling te stimuleren. De sector en het bedrijfsleven waren ook betrokken bij de ontwikkeling van de consumentencampagne.

Bron: LNV

 

Dit artikel verscheen eerder op: Voeding Nu

Altijd op de hoogte blijven?