Lagere economische groei zorgt voor meer faillissementen

attachment-001_food-image-1093100

Dit jaar gaan naar verwachting 10 procent meer bedrijven failliet dan in 2018. Vooral autohandelaren en horecabedrijven hebben het moeilijker, zo meldt ABN AMRO in een rapport.

Volgens de onderzoekers zijn de effecten van de vertraging van de economische groei voelbaar in alle sectoren. Vooral consumentengedreven sectoren zoals de detailhandel en vrijetijdsbesteding voelen de afnemende groei van de particuliere consumptie en het dalende vertrouwen onder consumenten.

Teruglopende groei wereldhandel

Ook voor sectoren die afhankelijk zijn van de export, zoals de industrie, heeft de teruglopende groei van de wereldhandel negatieve gevolgen. Hierin speelt de toenemende onzekerheid, over het handelsconflict tussen de Verenigde Staten en China en de brexit, een belangrijke rol.

Het aantal faillissementen is dit jaar nog ver verwijderd van het record in 2013. Toen gingen 63 procent meer bedrijven op de fles dan nu.

[intermezzo:1]

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Consumenten kopen minder vlees bij combinatie prijsverhoging en informatie over milieuschade

Consumenten kopen minder vlees bij combinatie prijsverhoging en informatie over milieuschade

Consumenten kopen 36 procent minder vlees in de supermarkt als zowel de prijzen worden verhoogd en ze meer informatie krijgen over de milieuschade door vleesproductie. Dit moet wel in combinatie gebeuren, melden het RIVM en de Vrije Universiteit.

RIVM: Verlaten ouderlijk huis beïnvloedt vleesconsumptie jongvolwassen

RIVM: Verlaten ouderlijk huis beïnvloedt vleesconsumptie jongvolwassen

Het RIVM publiceert een nieuw onderzoek naar de vleesconsumptie onder jongvolwassenen (18-35 jaar). Vooral het verlaten van het ouderlijk huis en samenwonen met huisgenoten heeft invloed op de vleesconsumptie.

Prijsverschil vlees en vleesvervangers neemt af

Prijsverschil vlees en vleesvervangers neemt af

Het prijsverschil tussen vlees en vleesvervangers in de supermarkt nam de afgelopen vijf jaar af. Dat blijkt uit onderzoek van Questionmark naar de prijsontwikkelingen van de zes grote Nederlandse supermarkten. De supermarktonderzoeker deed het onderzoek in opdracht van ProVeg Nederland.