Kooplust consumenten verder aangewakkerd

nat_KeurslagerijBroersen-10

Winkelbedrijven in Nederland hebben in het tweede kwartaal van dit jaar goede zaken gedaan. Vooral de onlineverkopen zaten stevig in de lift. Alles bij elkaar was er sprake van een omzetstijging van 4,1 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder, aldus cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Food- en non-foodwinkels waren volgens het statistiekbureau goed voor een omzetstijging van 3 procent. Bij supermarkten was sprake van een omzetgroei met bijna 4 procent. Verder deden doe-het-zelfketens en keukenwinkels het goed met een omzet die 7,6 procent hoger was dan een jaar eerder.

Webshops

Bij elektronicawinkels hield de negatieve trend aan met een min van meer dan 4 procent. Zij ondervinden veel hinder van webshops. Die zagen hun omzetten door de bank genomen met ruim 17 procent toenemen. Winkels die zowel via internet als via fysieke locaties verkopen, zagen de verkopen online met meer dan een kwart stijgen.

Consumenten nog terughoudend

In het eerste kwartaal was sprake van een omzetgroei van bijna 5 procent. Ondanks de opleving in de eerste zes maanden van het jaar zijn consumenten qua uitgaven nog wel terughoudender dan voor de crisis. In de maanden januari tot en met juni was sprake van een omzet die krap 2 procent achterbleef bij die van de eerste helft van 2008. Qua verkoopvolume was sprake van een verschil van ruim 8 procent. Volgens het CBS was 2008 een topjaar voor de detailhandel.

Ondernemersvertrouwen

Het vertrouwen van ondernemers stond aan het begin van het derde kwartaal op het hoogste niveau sinds eind 2008 toen met de metingen werd begonnen. Circa een derde van de winkelbedrijven denkt dat de omzet in het lopende kwartaal zal stijgen. Ook verwacht circa één op de zeven bedrijven meer personeel nodig te hebben. De zoektocht naar geschikt personeel zal volgens de ondernemers wel steeds moeilijker worden.

Lees ook
Markt voor vleesvervangers in beweging, vleestaks wordt opnieuw genoemd

Markt voor vleesvervangers in beweging, vleestaks wordt opnieuw genoemd

De markt van vleesvervangers is in beweging. In maart meldde nieuwsblad Distrifood dat de verkoop van vleesvervangers nooit zo groeide als in 2019. Vandaag komt naar buiten dat de grootste Nederlandse producent van vleesvervangers miljoenen investeert in uitbreiding. En de Future Food Group meet dat supermarktondernemers meer variatie in vleesvervangers...

Gijs verwijderd van nominatielijst Liegebeest 2020

Gijs verwijderd van nominatielijst Liegebeest 2020

Zuivelbedrijf Gijs pakt zijn verpakking aan en is daarom door Wakker Dier van de nominatielijst voor Liegebeest 2020 gehaald. Vorige week werden de genomineerden voor de Liegebeestverkiezing 2020 bekendgemaakt, waaronder Kloeke Kip uit Grubbenvorst.Volgens de Gelderlander heeft Gijs zijn eigen website aangepast en komt het bedrijf begin volgend jaar...

Lokaal boodschappen bestellen op één online platform

Lokaal boodschappen bestellen op één online platform

In opdracht van het winkelvastgoedbedrijf Wereldhave heeft Shopforce ‘Connect’ geïntroduceerd. Hiermee kunnen klanten van het winkelcentrum hun lokale boodschappen gemakkelijk vooraf bestellen op één online platform en ervoor kiezen om deze ofwel op een geschikt tijdstip af te halen of om de bestelling op een duurzame manier thuis te laten bezorgen.Wereldhave...