Kooplust consumenten verder aangewakkerd

nat_KeurslagerijBroersen-10

Winkelbedrijven in Nederland hebben in het tweede kwartaal van dit jaar goede zaken gedaan. Vooral de onlineverkopen zaten stevig in de lift. Alles bij elkaar was er sprake van een omzetstijging van 4,1 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder, aldus cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Food- en non-foodwinkels waren volgens het statistiekbureau goed voor een omzetstijging van 3 procent. Bij supermarkten was sprake van een omzetgroei met bijna 4 procent. Verder deden doe-het-zelfketens en keukenwinkels het goed met een omzet die 7,6 procent hoger was dan een jaar eerder.

Webshops

Bij elektronicawinkels hield de negatieve trend aan met een min van meer dan 4 procent. Zij ondervinden veel hinder van webshops. Die zagen hun omzetten door de bank genomen met ruim 17 procent toenemen. Winkels die zowel via internet als via fysieke locaties verkopen, zagen de verkopen online met meer dan een kwart stijgen.

Consumenten nog terughoudend

In het eerste kwartaal was sprake van een omzetgroei van bijna 5 procent. Ondanks de opleving in de eerste zes maanden van het jaar zijn consumenten qua uitgaven nog wel terughoudender dan voor de crisis. In de maanden januari tot en met juni was sprake van een omzet die krap 2 procent achterbleef bij die van de eerste helft van 2008. Qua verkoopvolume was sprake van een verschil van ruim 8 procent. Volgens het CBS was 2008 een topjaar voor de detailhandel.

Ondernemersvertrouwen

Het vertrouwen van ondernemers stond aan het begin van het derde kwartaal op het hoogste niveau sinds eind 2008 toen met de metingen werd begonnen. Circa een derde van de winkelbedrijven denkt dat de omzet in het lopende kwartaal zal stijgen. Ook verwacht circa één op de zeven bedrijven meer personeel nodig te hebben. De zoektocht naar geschikt personeel zal volgens de ondernemers wel steeds moeilijker worden.

Lees ook
Deen: 70 procent minder plastic om vlees

Deen: 70 procent minder plastic om vlees

Supermarktketen Deen verpakt zijn vlees in nieuwe verpakkingen die 70 procent minder plastic bevatten. Een trend die doorzet.Deen zegt de eerste supermarktketen in Nederland te zijn die deze meer duurzame verpakking gebruikt, meldt zusterblad Distrifood. Het gaat om een test van vleesleverancier Promessa waar Deen aan deelneemt. In eerste instantie...

Kerst in coronatijd: kans maar ook een flinke uitdaging

Kerst in coronatijd: kans maar ook een flinke uitdaging

Vanwege de coronamaatregelen zal Kerst 2020 er waarschijnlijk heel anders uitzien dan voorgaande jaren. Veel mensen eten thuis en halen hun inkopen bij de slager. Daardoor zullen ondernemers zich waarschijnlijk meer richten op het stroomlijnen van de processen dan op het assortiment. De kerstperiode is dit jaar niet alleen een kans, maar ook een flinke...

Nederlandse primeur: visspecialist met Fish Pick-up

Nederlandse primeur: visspecialist met Fish Pick-up

Viswinkel Ru-vis in Leusden heeft als eerste versspecialist in Nederland een gekoelde Pick-up geopend, waar klanten 24/7 hun webshopbestellingen kunnen afhalen. Het concept is bedacht door een Belgische slager en wellicht ook een mooi concept voor Nederlandse slagerijen.Ruud van Diermen is samen met Henrik Pieter de Graaf eigenaar van Ru-vis. Zij werden...