Kooplust consumenten verder aangewakkerd

nat_KeurslagerijBroersen-10

Winkelbedrijven in Nederland hebben in het tweede kwartaal van dit jaar goede zaken gedaan. Vooral de onlineverkopen zaten stevig in de lift. Alles bij elkaar was er sprake van een omzetstijging van 4,1 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder, aldus cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Food- en non-foodwinkels waren volgens het statistiekbureau goed voor een omzetstijging van 3 procent. Bij supermarkten was sprake van een omzetgroei met bijna 4 procent. Verder deden doe-het-zelfketens en keukenwinkels het goed met een omzet die 7,6 procent hoger was dan een jaar eerder.

Webshops

Bij elektronicawinkels hield de negatieve trend aan met een min van meer dan 4 procent. Zij ondervinden veel hinder van webshops. Die zagen hun omzetten door de bank genomen met ruim 17 procent toenemen. Winkels die zowel via internet als via fysieke locaties verkopen, zagen de verkopen online met meer dan een kwart stijgen.

Consumenten nog terughoudend

In het eerste kwartaal was sprake van een omzetgroei van bijna 5 procent. Ondanks de opleving in de eerste zes maanden van het jaar zijn consumenten qua uitgaven nog wel terughoudender dan voor de crisis. In de maanden januari tot en met juni was sprake van een omzet die krap 2 procent achterbleef bij die van de eerste helft van 2008. Qua verkoopvolume was sprake van een verschil van ruim 8 procent. Volgens het CBS was 2008 een topjaar voor de detailhandel.

Ondernemersvertrouwen

Het vertrouwen van ondernemers stond aan het begin van het derde kwartaal op het hoogste niveau sinds eind 2008 toen met de metingen werd begonnen. Circa een derde van de winkelbedrijven denkt dat de omzet in het lopende kwartaal zal stijgen. Ook verwacht circa één op de zeven bedrijven meer personeel nodig te hebben. De zoektocht naar geschikt personeel zal volgens de ondernemers wel steeds moeilijker worden.

Lees ook
Trends voor 2021: Gezondheid, lokaal, thuisconsumptie, online en vleesvervangers

Trends voor 2021: Gezondheid, lokaal, thuisconsumptie, online en vleesvervangers

Door het coronavirus was 2020 een bewogen jaar. Volgens velen heeft het virus ook grote invloed op het gedrag van consumenten, wat leidt tot verschillende nieuwe trends en versnelling van bestaande trends. Vleesmagazine dook in de verschillende trendlijstjes en geeft een overzicht van de vijf trends die overal terugkomen.Aan het eind van elk jaar verschijnen...

Doosjevlees.nl is een nieuw culinair initiatief

Doosjevlees.nl is een nieuw culinair initiatief

Doosjevlees.nl is een geheel nieuw concept in Noord-Nederland. Puur vlees met smaak, zonder toevoegingen en geleverd door de boeren uit de regio. Het vlees, van horecakwaliteit, is nu ook voor de consument bereikbaar via Doosjevlees.nl.Vanuit het midden van Friesland en in Groningen worden de mooiste verse vleesproducten verstuurd. Het vlees van Doosjevlees.nl...

Veel slagers kiezen voor speciaal afhaalpunt of drive-in

Veel slagers kiezen voor speciaal afhaalpunt of drive-in

Ieder jaar zijn er rond Kerst lange wachtrijen in de slagerij. Door de coronamaatregelen moeten slagers zoveel mogelijk proberen om de drukte te spreiden. Daarom wordt dit jaar veelal voor een afhaalpunt of speciale drive-in gekozen, zoals bij Slagerij Bouma in Steenwijkerwold, Slagerij Hofman in Winschoten en Keurslagerij Spijkerman in Akkrum.Slagerij...