Kooplust consumenten verder aangewakkerd

nat_KeurslagerijBroersen-10

Winkelbedrijven in Nederland hebben in het tweede kwartaal van dit jaar goede zaken gedaan. Vooral de onlineverkopen zaten stevig in de lift. Alles bij elkaar was er sprake van een omzetstijging van 4,1 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder, aldus cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Food- en non-foodwinkels waren volgens het statistiekbureau goed voor een omzetstijging van 3 procent. Bij supermarkten was sprake van een omzetgroei met bijna 4 procent. Verder deden doe-het-zelfketens en keukenwinkels het goed met een omzet die 7,6 procent hoger was dan een jaar eerder.

Webshops

Bij elektronicawinkels hield de negatieve trend aan met een min van meer dan 4 procent. Zij ondervinden veel hinder van webshops. Die zagen hun omzetten door de bank genomen met ruim 17 procent toenemen. Winkels die zowel via internet als via fysieke locaties verkopen, zagen de verkopen online met meer dan een kwart stijgen.

Consumenten nog terughoudend

In het eerste kwartaal was sprake van een omzetgroei van bijna 5 procent. Ondanks de opleving in de eerste zes maanden van het jaar zijn consumenten qua uitgaven nog wel terughoudender dan voor de crisis. In de maanden januari tot en met juni was sprake van een omzet die krap 2 procent achterbleef bij die van de eerste helft van 2008. Qua verkoopvolume was sprake van een verschil van ruim 8 procent. Volgens het CBS was 2008 een topjaar voor de detailhandel.

Ondernemersvertrouwen

Het vertrouwen van ondernemers stond aan het begin van het derde kwartaal op het hoogste niveau sinds eind 2008 toen met de metingen werd begonnen. Circa een derde van de winkelbedrijven denkt dat de omzet in het lopende kwartaal zal stijgen. Ook verwacht circa één op de zeven bedrijven meer personeel nodig te hebben. De zoektocht naar geschikt personeel zal volgens de ondernemers wel steeds moeilijker worden.

Lees ook
CBS: Nederland grootste vleesexporteur EU

CBS: Nederland grootste vleesexporteur EU

Nederland is de grootste vleesexporteur van de EU, gevolgd door Spanje, Duitsland, Polen en Denemarken. In 2020 exporteerde Nederland 3,6 miljard kilo vlees, goed voor 8,8 miljard euro. Dat meldt het CBS in de nieuwste editie van de Internationaliseringsmonitor.

CBS: 8 op de 10 Nederlanders eet niet dagelijks vlees

CBS: 8 op de 10 Nederlanders eet niet dagelijks vlees

Acht op de tien Nederlanders eet niet dagelijk vlees. Dat blijkt uit onderzoek Belevingen 2020 van het CBS. Volgens de cijfers eet 45 procent van de ondervraagden maximaal vier dagen in de week vlees, 5 procent eet nooit vlees.

Tips van Gisèle Rebel voor online verkoop

Tips van Gisèle Rebel voor online verkoop

Veel foodondernemers zijn actief op Facebook en Instagram om hun producten aan te prijzen. Ze vergeten daarbij hun verhaal te vertellen; teksten schrijven voor social media vinden ze lastig. Voormalig slagersvrouw Gisèle Rebel helpt ondernemers in de food- en horecabranche om meer (online) omzet te maken via Facebook, Instagram, nieuwsbrieven en hun...