Koopbereidheid consument stijgt licht

attachment-003_food-image-VLS10055I03

De stemming onder consumenten is in juni verbeterd ten opzichte van mei.

Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het consumentenvertrouwen stijgt met 4 punten en komt uit op 5. Het oordeel over het economisch klimaat verbetert daarbij aanzienlijk, de koopbereid neemt een fractie toe. Met 5 ligt het consumentenvertrouwen in juni ruim boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (min 8). Het vertrouwen bereikte in april 2000 de hoogste stand ooit op 27. Het dieptepunt werd bereikt in februari 2013 op min 44.

Consumentenvertrouwen-seizoengecorrigeerd-16-06-17-300x280

Verwachting over werkloosheid

Nederlanders zijn een stuk positiever geworden over het economisch klimaat, zo constateerde het statistiekbureau. Ook nam de koopbereidheid een fractie toe. Verder is de verwachting over de toekomstige werkloosheid aanzienlijk beter geworden, deze is voor het eerst na september 2015 positief. ‘Bijna 35 procent van de respondenten verwacht dat de werkloosheid in de komende 12 maanden zal dalen, bijna 33 procent voorziet een stijging’, aldus het CBS.

Verschil tussen jong en oud

Consumentenvertrouwen meet de stemming onder het Nederlandse publiek over de persoonlijke situatie en de economie in het algemeen. Opmerkelijk is dat het verschil in opinie tussen jongeren en ouderen nog nooit zo groot is geweest als nu, zo vertelt de hoofdeconoom van het Centraal Bureau voor de Statistiek in het onderstaande filmpje.

Lees ook
Makro krijgt meer inzicht in klantengedrag

Makro krijgt meer inzicht in klantengedrag

Door de samenwerkingen met Category & Trade Company en Prime Retail & Trade Solutions kan Makro nu gerichter beslissingen nemen op het gebied van het assortiment, prijs en promotie. Dit is uniek in de wereld van groothandels.Het inkoopgedrag bij groothandels is volop in beweging, ook bij groothandels is steeds meer behoefte aan een gerichte klantenbenadering....

Wakker Dier: ‘De supers zijn varkenshaas-verslaafd’

Wakker Dier: ‘De supers zijn varkenshaas-verslaafd’

Tien supermarkten blijven stunten met keurmerkloze varkenshaas, ondanks de afspraak om hier al zo’n vier jaar geleden mee te stoppen. Dit blijkt uit de Kiloknaller Monitor van Wakker Dier. Alle supermarkten spraken af om vanaf 2016 alleen nog varkensvlees met minimaal één Beter Leven ster te verkopen. ‘De supers, vooral Plus, lijken wel varkenshaas-verslaafd’,...

Shell introduceert vegetarische Blue Butcher burgers langs de weg

Shell introduceert vegetarische Blue Butcher burgers langs de weg

Als eerste langs de weg introduceert Shell hamburgers van The Blue Butcher. Deze innovatieve vleesvervanger bestaat volledig uit plantaardige en natuurlijke ingrediënten en heeft een stevige bite.De hamburgers van The Blue Butcher zijn bijna niet te onderscheiden van vleesproducten. Een plantaardig alternatief, maar net zo lekker! De Blue Butcher burgers...