Koopbereidheid consument stijgt licht

attachment-003_food-image-VLS10055I03

De stemming onder consumenten is in juni verbeterd ten opzichte van mei.

Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het consumentenvertrouwen stijgt met 4 punten en komt uit op 5. Het oordeel over het economisch klimaat verbetert daarbij aanzienlijk, de koopbereid neemt een fractie toe. Met 5 ligt het consumentenvertrouwen in juni ruim boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (min 8). Het vertrouwen bereikte in april 2000 de hoogste stand ooit op 27. Het dieptepunt werd bereikt in februari 2013 op min 44.

Consumentenvertrouwen-seizoengecorrigeerd-16-06-17-300x280

Verwachting over werkloosheid

Nederlanders zijn een stuk positiever geworden over het economisch klimaat, zo constateerde het statistiekbureau. Ook nam de koopbereidheid een fractie toe. Verder is de verwachting over de toekomstige werkloosheid aanzienlijk beter geworden, deze is voor het eerst na september 2015 positief. ‘Bijna 35 procent van de respondenten verwacht dat de werkloosheid in de komende 12 maanden zal dalen, bijna 33 procent voorziet een stijging’, aldus het CBS.

Verschil tussen jong en oud

Consumentenvertrouwen meet de stemming onder het Nederlandse publiek over de persoonlijke situatie en de economie in het algemeen. Opmerkelijk is dat het verschil in opinie tussen jongeren en ouderen nog nooit zo groot is geweest als nu, zo vertelt de hoofdeconoom van het Centraal Bureau voor de Statistiek in het onderstaande filmpje.

Lees ook
Nice to Meat opent pop-up slagerij in Almere

Nice to Meat opent pop-up slagerij in Almere

Nice to Meat opent een pop-up slagerij in Almere. De slagerij is bedoeld voor consumenten die heimwee hebben naar de smaken van goed vlees, zoals ze dit bij een sterrenrestaurant eten. Bovendien vormt een bezoek aan de pop-up slagerij een unieke gelegenheid om een kijkje te nemen in de keuken van de hooggewaardeerde horecaslagerij.Al een tijdje kunnen...

Slagers gaan voor gemak en veiligheid geldtransport

Slagers gaan voor gemak en veiligheid geldtransport

Nu alle sealbagautomaten voorlopig zijn gesloten en bankkantoren uitdunnen, kiezen steeds meer ondernemers ervoor om hun omzet te laten ophalen. Het gemak en de kosten van geldtransport verrast velen. ‘Ik ben blij dat ik niet meer met het geld over straat moet.’Slagers hebben nog altijd te maken met contante betalingen. Ook in deze tijd, waarin er meer...

Eurofins lanceert ‘Lekker lang houdbaar’

Eurofins lanceert ‘Lekker lang houdbaar’

Eurofins lanceert onder de naam ‘Lekker lang houdbaar’ een vernieuwd totaalconcept voor voedingsproducenten. De sluit aan bij consumentenwensen, zoals een smakelijk product, natuurlijke conserveermiddelen én een lange houdbaarheid.Door bundeling van krachten en expertise op het gebied van voedselhoudbaarheid en voedselveiligheid wil Eurofins Food, Feed,...