KNS: ‘Slagers moeten open blijven tijdens eventuele lockdown’

Foto: Roel Dijkstra Fotografie/ foto: Marc HeemanRijswijk, Slagerij Vrijenhoek

In de media valt het woord ‘lockdown’ steeds vaker. Dit roept bij veel slagers vragen op. Brancheorganisatie Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS) doet er alles aan om ervoor te zorgen dat de slagerijen open kunnen blijven, net als eerder dit jaar.

‘Vanaf het begin doen wij er alles aan om jou zo goed mogelijk te ondersteunen in het naleven van de maatregelen, met praktische informatie en handige communicatiemiddelen. En zijn wij dagelijks bezig met de lobby om de belangen van onze branche te behartigen’, aldus directeur Marian Lemsom.

Op basis van de berichtgeving dat bij een eventuele lockdown alleen supermarkten en apotheken open mogen zijn, heeft KNS direct aan de bel getrokken: ook slagers moeten open blijven! Slagers spelen tenslotte een belangrijke rol in de lokale voedselvoorziening. Door het openhouden van slagers, en andere versspeciaalzaken, worden koopstromen beter gespreid.

Dit is één van de argumenten die de KNS heeft aangedragen bij MKB-Nederland voor de gesprekken met het Ministerie van Economische Zaken met als doel dat slagers open mogen blijven bij een eventuele lockdown. ‘Het is daarom belangrijk aan te tonen dat wij in de slagerijen ook al het mogelijke doen om het risico van besmettingen te beperken. Daarom brengen wij steeds in beeld hoe onze branche zich inspant om de maatregelen na te leven’, schrijft de KNS.

Verantwoord winkelen is de sleutel

Om te bereiken dat slagerijen open mogen blijven, is én blijft het naleven van het brancheprotocol Verantwoord Winkelen (link) de basis. Handhaving en naleving van deze regels is goed ingeburgerd in de branche. Dit blijkt uit:

  • Raamposters die zichtbaar bij de winkelentree hangen met de huisregels en toegestane aantal personen in de winkel.
  • Door het ‘open’ karakter van de slagerijen, is het voor klanten goed zichtbaar of men naar binnen kan of buiten even moet wachten.
  • Handhaving op het aantal klanten in de winkel.
  • Klanten en het slagerijteam kennen elkaar, dus op persoonlijke toon wordt (blijvend) aandacht gevraagd voor de het naleven van de regels.
  • Nog grotere focus op de hygiëne. Zoals de kuchschermen die boven de toonbank hangen.
  • Mondkapjes die door het team worden gedragen.
  • Looproutes in de winkel en markeringen waar de klant kan staan. Ook buiten de winkel.
  • Online verkoop die bij de slagerijen belangrijker is geworden.
  • Hoog aantal pinbetalingen (meer dan 85 procent).
 
Lees ook
Toename bakkers, viswinkels en slagerijen in 2021

Toename bakkers, viswinkels en slagerijen in 2021

Het afgelopen jaar is het aantal winkels voor het eerst sinds 2010 toegenomen. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. Er zijn vooral winkels die voedingsmiddelen verkopen bijgekomen, zoals supermarkten, (banket)bakers, slijterijen en viswinkels.

KNS geeft update over CAO-onderhandelingen

KNS geeft update over CAO-onderhandelingen

Koninklijke Nederlandse Slagers geeft op de website een update over de cao-onderhandelingen. De brancheorganisatie en de vakbonden FNV en CNV Vakmensen hebben nog geen overeenstemming bereikt.

Slagersgehakt magerder dan supermarktgehakt

Slagersgehakt magerder dan supermarktgehakt

De Consumentenbond bracht 25 april het nieuws naar buiten dat mager rundergehakt in de supermarkt soms vetter is dan shoarma of spareribs. Dit geldt niet voor het gehakt van de slager, meldt Koninklijke Nederlandse Slagers.