KNS: ‘Omzetstijging winkelslagers in lijn met cijfers CBS’

Emondt-foto-4-Keurslagerij-de-With-Maaltijden

De detailhandel heeft in april 1,5 procent minder omgezet dan in april 2019, meldt het CBS. Het verkoopvolume lag 3,5 procent lager. De foodsector realiseerde een hogere omzet, terwijl de omzet van de non-foodsector aanzienlijk kromp. De Koninklijke Nederlandse Slager (KNS) ziet bij winkelslagers een soortgelijke tendens.

‘Wij meten de omzet zelf niet, maar de geluiden zijn wel dat er in de slagerswinkels tussen de 10 en 15 procent meer wordt verkocht’, zegt

MarianLemson_kleiner-300x200 Marian Lemsom directeur KNS

Marian Lemsom, directeur van de KNS. ‘Dat ligt in lijn met de door het CBS gemeten stijging. Echter zien we een gelijke procentuele daling in catering/horeca bij deze slager. Een grote groep horecaslagers heeft zelfs een 100 procent omzetverlies geleden.’

Binnen de non-foodsector zijn de contrasten groot, aldus het CBS. De kledingwinkels en de winkels in schoenen en lederwaren leden het grootste omzetverlies sinds 2005. Ook de winkels in meubels en woninginrichting, de winkels in recreatieartikelen en de drogisterijen hebben minder omgezet dan een jaar eerder. Daarentegen behaalden de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren en de winkels in consumentenelektronica en witgoed opnieuw een aanzienlijke omzetgroei.

Voedingsmiddelen

De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in april 6,1 procent meer omgezet dan in april 2019. Het verkoopvolume groeide met 2,7 procent. De omzet van de supermarkten lag 6,6 procent hoger dan een jaar eerder, die van de speciaalzaken 2,2 procent.

Online

De online omzet was volgens het CBS in april 62,4 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Sinds de publicatie van de internetverkopen in januari 2014 is de groei niet zo sterk geweest. Dat geldt zowel voor de webwinkels als de multi-channelers. Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 52,4 procent meer omgezet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 75,7 procent.

 
Lees ook
Vlees in de media - week 32

Vlees in de media - week 32

In Memoriam voor Gerrit Kastelein, een reportage bij varkensboerderij Zonvarken en waar moeten slagers rekening mee houden als de Afrikaanse Varkenspest in Nederland opduikt. Wat lazen we afgelopen week over de branche? Een greep uit de media.

Keurslager genomineerd voor Retailer of the Year

Keurslager genomineerd voor Retailer of the Year

Keurslager is in de categorie Eten en Drinken genomineerd voor Retailer of the Year. In deze categorie neemt Keurslager het op tegen Bakker Bart, Gall & Gall, Mitra Drankenspeciaalzaken en Xenos.

Côte de boeuf: een mooi stuk vlees van de barbecue

Côte de boeuf: een mooi stuk vlees van de barbecue

Een rood, mals en sappig stuk vlees: het is een van de dingen die barbecueën zo mooi maakt. Dit recept voor côte de boeuf is een echte aanrader. Het wordt uit de ribben van het rund weggesneden. De rib wordt meegesneden waardoor het vlees een randje vet heeft en vol van smaak is. De rug van een koe is minder gespierd en dat geeft het...