Kloeke Kip op nominatie voor Liegebeest

Foodmagazine bij De Kloeke Kip (kippenvleesbedrijf) Grubbenvorst

Wakker Dier maakt vijf kandidaten voor de Liegebeestverkiezing 2020 bekend. In de vleessector ligt Kloeke Kip uit Grubbenvorst onder vuur.

Wakker Dier organiseert sinds 2009 zijn Liegebeestverkiezing waarin de actiegroep misleiding en leugenachtige uitspraken over dierenwelzijn bloot wil leggen. Dit jaar zijn naast de Kloeke Kip uit Grubbenvorst de keurmerken ASC en MSC, zuivelleverancier Gijs, Zeeuws Meisje en de NZO genomineerd.

De schaalgrootte van Kloeke Kip leidt tot een nominatie. Wakker Dier zegt dat het bedrijf nu 250.000 kippen houdt en wil doorgroeien naar een stal met 1 miljoen kippen. ‘Op haar website spreekt ze van ‘eerlijke kip’, ‘stressvrij’ en ‘een focus op het welzijn van het dier’.

Klinkklare onzin, aangezien deze kipproducent plofkippen verkoopt, zo luidt het oordeel van de organisatie van de Liegebeestverkiezing.

‘Gijs niet kleinschalig’

Gijs is genomineerd omdat zijn zuivel volgens Wakker Dier ten onrechte wordt verkocht als ‘kleinschalig en ambachtelijk’. Een groot deel van de melk komt volgens de actiegroep uit een megastal. ‘Met zevenhonderd koeien is dit bedrijf ongeveer zeven keer zo groot als een gemiddelde melkveehouderij in Nederland.’

Hoewel de zuivelproducten van Gijs exclusief te koop zijn bij Plus, wordt de supermarktketen zelf niet aan de schandpaal genageld.

‘Zeeuws Meisje fopt iedereen die melk wil vermijden’

Zeeuws Meisje gebruikt melkbestanddelen in zijn ‘plantaardige’ margarine. ‘Zo fopt Zeeuws Meisje iedereen die melk wil vermijden’, oordeelt Wakker Dier.

De Nederlandse Zuivel Organisatie (NZO) staat eveneens in het lijstje. Die zendt een tv-spot uit met als boodschap ‘Nederland draait op zuivel’. Wakker Dier verbuigt dat naar ‘Nederland draait óp voor zuivel’. De melkveehouderij levert met 27 procent de grootste bijdrage aan de stikstofcrisis, zegt Wakker Dier. De groep heeft eerder ook een zaak gewonnen hierover bij de Reclame Code Commissie.

Ten slotte worden de viskeurmerken ASC en MSC op hun vingers getikt omdat zij toestaan dat vissen zonder verdoving worden geslacht.

Voorgaande jaren

Vorig jaar won Albert Heijn met zijn AH-kipverpakking waarop 'meer ruimte' stond, terwijl deze supermarkt de kippen van AH juist de minste ruimte geeft. De verpakking (ook door de Reclame Code Commissie misleidend bevonden) is inmiddels aangepast. In 2018 won de Rabobank vanwege een reclamespot waarin ze doet alsof ze de voedingssector gaat verduurzamen, terwijl de bank in werkelijkheid miljarden euro’s investeerde in onder meer megastallen.

 
Lees ook
Melkveehouderij loopt flink achter bij collega’s in kip, varken en kalf, vinden WUR en Wakker Dier

Melkveehouderij loopt flink achter bij collega’s in kip, varken en kalf, vinden WUR en Wakker Dier

Dat concludeert de Wageningen Live Stock Research in een vergelijkend onderzoek dat werd uitgevoerd in opdracht van Wakker Dier. Wageningen stelde op basis van reeds bekend onderzoeksmateriaal vast dat Nederlandse boeren vleeskippen, varkens en kalveren de afgelopen tien jaar een beter leven hebben kunnen bieden door verbeterde wetten en eisen van supermarkten.

COV: Dierenwelzijn slachterijen uitstekend in orde

COV: Dierenwelzijn slachterijen uitstekend in orde

De Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA) publiceerde de resultaten van de inspecties op slachthuizen in 2019 en 2020. In de berichtgeving spreekt NVWA van honderden boetes en waarschuwingen. De Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) nuanceert dit beeld.

‘Het poeliersambacht mag niet verloren gaan’

‘Het poeliersambacht mag niet verloren gaan’

De feestdagen nodigen altijd al uit tot creativiteit in de keuken. Nu we na anderhalf jaar coronacrisis eindelijk weer familie en vrienden kunnen uitnodigen is de vraag naar bijzondere producten groter dan ooit tevoren.