‘Klant geeft weer €135 uit aan kerst’

attachment-003_food-image-VLS10055I03

Nederlandse huishoudens verwachten dit jaar gemiddeld zo’n €135 te besteden aan kerst, ongeveer hetzelfde bedrag als vorig jaar.

Consumenten zijn flink positiever over hun financiële situatie dan een jaar geleden, maar dat betekent niet dat ze met kerst het geld meer laten rollen dan vorig jaar. Dat constateert ING-bank op basis van eigen onderzoek, de zogeheten ING Financieel fit Barometer. De €135 wordt besteed aan cadeaus, kerstdiners, kerstboom en andere kerstuitgaven.

Heel december hetzelfde

Ook voor wat betreft de totale uitgaven in feestmaand december zal de meerderheid van de huishoudens (62%) naar eigen zeggen ongeveer evenveel uitgeven als vorig jaar. De uitgaven die huishoudens doen in feestmaand december lijken zo maar weinig te worden beïnvloed door schommelingen in hun financiële situatie. Wel zorgt die positieve inschatting er volgens ING voor dat in 2016 de consumentenbestedingen twee keer zo hard zullen groeien als in 2015.

Lees ook
Maaltijdbezorging blijft explosief toenemen

Maaltijdbezorging blijft explosief toenemen

Net als in 2020, hebben we ook in de eerste helft van 2021 massaal eten besteld, blijkt uit een rapport van ABN AMRO. Gezonder worden de maaltijden overigens niet. Daarnaast noemt de bank nadelige gevolgen voor de maaltijdbezorgers.

Hoe zorg je ervoor dat nieuwe klanten ook ná corona blijven terugkomen?

Hoe zorg je ervoor dat nieuwe klanten ook ná corona blijven terugkomen?

Veel slagers doen goede zaken tijdens de coronacrisis, dankzij de komst van nieuwe klanten. Hoe zorg je ervoor dat die klanten ook na corona terugkomen? Ga met hen in gesprek, zegt Jessica Hoevenaars van Slagerij Dennis van de Ven in Schijndel. Hoevenaars weet waar ze over praat: vorig jaar werd zij benoemd tot branche erkende meesterverkoper.

ABN AMRO: Consument kiest voor dierenwelzijn bij pluimveeproducten

ABN AMRO: Consument kiest voor dierenwelzijn bij pluimveeproducten

Dierenwelzijn is een belangrijke factor voor Nederlandse en Duitse consumenten in de keuze voor kip en eieren. Ook vinden ze een goede beloning voor boeren belangrijk. Ongeveer 7 op de 10 consumenten is bereid om in dat geval meer te betalen voor pluimveeproducten. Dat blijkt uit onderzoek van ABN AMRO onder Nederlandse en Duitse consumenten.