Klant gaf in juni 2,3 procent meer uit aan food

Nederlanders gaven in juni 2,3 procent meer uit aan voedings- en genotsmiddelen dan in dezelfde periode vorig jaar. Daarmee groeien de uitgaven aan food echter wel minder hard dan de totale uitgaven.

Dat blijkt uit vanmorgen gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) over de consumentenbestedingen. Die namen in totaal met 2,8 procent toe ten opzichte van een jaar eerder. Er werd vooral meer uitgegeven aan duurzame goederen, zoals auto’s en elektrische apparaten. Ook aan energie en water werd meer besteed. Aan diensten, zoals verzekeringen, woningverhuur en openbaar vervoer, werd ruim 2 procent meer besteed.

Consumentenvertrouwen lager, koopbereidheid gelijk

Het CBS kwam tegelijkertijd ook met cijfers over het consumentenvertrouwen. De stemming onder consumenten is in augustus iets minder positief dan een maand eerdeHet consumentenvertrouwen daalde 2 punten en komt uit op 21. Het oordeel over het economisch klimaat is iets minder positief. De koopbereidheid verandert niet, zo merkte het statistiekbureau op. Met 21 ligt het consumentenvertrouwen ruim boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (min 3). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit op 36. Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 met min 41). Het consumentenvertrouwen ligt al sinds eind 2016 boven de 20.

[intermezzo:1]
Lees ook
Meer consumenten kopen biologisch

Meer consumenten kopen biologisch

Consumenten kopen vaker biologisch. Uit onderzoek van GfK blijkt dat de aankoopfrequentie van biologische voedingsmiddelen in 2020 steeg met 7 procent. Dat meldt brancheorganisatie Bionext met een persbericht.

De natuur bepaalt

De natuur bepaalt

Inmiddels is het alweer 2021. Het jaar begon niet zoals iedereen ongetwijfeld had gehoopt, net als iedereen weet dat de tijd geen rekening houdt met onze wensen. De vraag is waar we naartoe gaan. Wie geeft ons het inzicht op waar we over een paar maanden zullen staan?Ook de komende tijd is nog steeds onzeker en nog steeds hebben we geen idee welke kant...

Nice to Meat opent pop-up slagerij in Almere

Nice to Meat opent pop-up slagerij in Almere

Nice to Meat opent een pop-up slagerij in Almere. De slagerij is bedoeld voor consumenten die heimwee hebben naar de smaken van goed vlees, zoals ze dit bij een sterrenrestaurant eten. Bovendien vormt een bezoek aan de pop-up slagerij een unieke gelegenheid om een kijkje te nemen in de keuken van de hooggewaardeerde horecaslagerij.Al een tijdje kunnen...