Klant gaf in juni 2,3 procent meer uit aan food

Nederlanders gaven in juni 2,3 procent meer uit aan voedings- en genotsmiddelen dan in dezelfde periode vorig jaar. Daarmee groeien de uitgaven aan food echter wel minder hard dan de totale uitgaven.

Dat blijkt uit vanmorgen gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) over de consumentenbestedingen. Die namen in totaal met 2,8 procent toe ten opzichte van een jaar eerder. Er werd vooral meer uitgegeven aan duurzame goederen, zoals auto’s en elektrische apparaten. Ook aan energie en water werd meer besteed. Aan diensten, zoals verzekeringen, woningverhuur en openbaar vervoer, werd ruim 2 procent meer besteed.

Consumentenvertrouwen lager, koopbereidheid gelijk

Het CBS kwam tegelijkertijd ook met cijfers over het consumentenvertrouwen. De stemming onder consumenten is in augustus iets minder positief dan een maand eerdeHet consumentenvertrouwen daalde 2 punten en komt uit op 21. Het oordeel over het economisch klimaat is iets minder positief. De koopbereidheid verandert niet, zo merkte het statistiekbureau op. Met 21 ligt het consumentenvertrouwen ruim boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (min 3). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit op 36. Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 met min 41). Het consumentenvertrouwen ligt al sinds eind 2016 boven de 20.

[intermezzo:1]
Lees ook
Bijna 16 procent minder slagers in tien jaar tijd

Bijna 16 procent minder slagers in tien jaar tijd

Tussen 2011 en 2021 is 15,9 procent van het totaal aantal slagersbedrijven in Nederland van het toneel verdwenen. Begin 2011 waren er 2.270 slagersbedrijven, in 2021 waren er nog maar 1.910 over. De grootste terugloop had plaats bij de kleinere bedrijven. Groei in aantal kwam echter ook voor en wel bij de grotere slagers. Dit blijkt uit een analyse...

Nederlandse economie groeit weer

Nederlandse economie groeit weer

De Nederlandse economie groeide het tweede kwartaal van 2021 met 3,1 procent. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De economie is nog niet terug op het niveau van voor de coronacrisis, maar door de versoepelingen van de maatregelen is er weer groei.

Maaltijdbezorging blijft explosief toenemen

Maaltijdbezorging blijft explosief toenemen

Net als in 2020, hebben we ook in de eerste helft van 2021 massaal eten besteld, blijkt uit een rapport van ABN AMRO. Gezonder worden de maaltijden overigens niet. Daarnaast noemt de bank nadelige gevolgen voor de maaltijdbezorgers.