‘Klant accepteert verbod gratis plastic tas’

plastic tas - bart nijs

De meeste consumenten lijken het verbod op gratis plastic tasjes te accepteren. Negentig procent is op de hoogte van het verbod en 83 procent van de Nederlanders neemt zelf een tas mee naar winkel of kraam.

Dat valt althans op te maken uit een onderzoekje dat het ministerie van Infrastructuur en Milieu begin mei heeft laten uitvoeren door bureau SAMR. Ook zou 66 procent ‘zelden of nooit’ een plastic tasje aanschaffen. In totaal werden 3813 mensen van achttien jaar en ouder uitgenodigd deel te nemen aan de ‘flitspeiling’, van wie er 1001 hebben meegedaan.

8 procent nog oneens

Van de ondervraagden vindt 71 procent het verbod een prima maatregel, 8 procent is het er totaal niet mee eens. Het is nog niet duidelijk hoeveel minder plastic tasjes er de afgelopen maanden daadwerkelijk zijn uitgedeeld in vergelijking met dezelfde periode in het verleden. Daarvoor is de komende periode nader onderzoek nodig.

Gierig volkje

Tot het verbod dat per 1 januari is ingegaan gingen er jaarlijks zo’n drie miljard plastic tasjes over de toonbank. ‘Dit is niet alleen maar goed voor de overheid, consumenten beseffen de impact. En betalen voor een tasje doen we niet snel, we zijn toch een gierig volkje’, zo wordt onderzoekster Majka van Doorn van SAMR geciteerd in AD.

Lees ook
Actuele trends in de foodbranche volgens SBB

Actuele trends in de foodbranche volgens SBB

Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) heeft een trendrapport uitgebracht voor de sector Voedsel, Groen en Gastvrij. SBB signaleert onder andere bewust consu(mind)eren met plantaardige vleesvervangers en E-business voor bakkerijen en slagerijen.

Maaltijdbezorging blijft explosief toenemen

Maaltijdbezorging blijft explosief toenemen

Net als in 2020, hebben we ook in de eerste helft van 2021 massaal eten besteld, blijkt uit een rapport van ABN AMRO. Gezonder worden de maaltijden overigens niet. Daarnaast noemt de bank nadelige gevolgen voor de maaltijdbezorgers.

Hoe zorg je ervoor dat nieuwe klanten ook ná corona blijven terugkomen?

Hoe zorg je ervoor dat nieuwe klanten ook ná corona blijven terugkomen?

Veel slagers doen goede zaken tijdens de coronacrisis, dankzij de komst van nieuwe klanten. Hoe zorg je ervoor dat die klanten ook na corona terugkomen? Ga met hen in gesprek, zegt Jessica Hoevenaars van Slagerij Dennis van de Ven in Schijndel. Hoevenaars weet waar ze over praat: vorig jaar werd zij benoemd tot branche erkende meesterverkoper.