Kipster vindt oplossing voor 'haantjesprobleem'

Kipster_4

Foto: Kipster

Pluimveehouder Kipster heeft een oplossing bedacht voor haantjesprobleem. Normaal gesproken worden jonge haantjes direct gedood omdat deze (uiteraard) geen eieren leggen. Kipster laat deze haantjes wel opgroeien. Na 100 dagen gaan de hanen naar de slacht. Van het vlees, met 3 sterren Beter Leven keurmerk, maakt Kipster gehaktballetjes die verkocht worden bij de Lidl. 

Er is een verschil tussen legkippen en vleeskippen legt Kipster uit in het persbericht. Een legkip moet zo lang mogelijk zoveel mogelijk eieren leggen. Vleeskippen daarentegen moeten zo snel mogelijk groeien. In tegenstelling tot vleeskippen hebben legkippen maar weinig vlees op de botten. Dat maakt het vlees van de haantjes uit de eierwereld beduidend duurder dan dat van vleeskuikens. Legkippen consumeren in vergelijking tot hun soortgenoten uit de vleessector meer voer om dezelfde hoeveelheid vlees aan te zetten. Meer voer betekent ook nog ’s meer druk op het milieu. 

Haantjes

De haantjes van Kipster eten voer dat gemaakt is van reststromen uit de voedingsindustrie, zoals gebroken beschuiten. Met dit circulaire voer verkleint Kipster de milieudruk van hun eieren en vlees. De 3 Sterren Beter Leven kipballetjes, gemaakt van hanen- en hennenvlees, zijn bij Lidl verkrijgbaar.
 
Quirine de Weerd, manager duurzaamheid Lidl Nederland: “We willen graag onze klanten kennis laten maken met innovatieve producten. Aan het ontwikkelen van smakelijke vleesproducten uit de eiersector werkt Lidl Nederland graag mee. Deze innovatie past in onze continue zoektocht naar het tegengaan van verspilling.” 

Kipster

Ruud Zanders, oprichter Kipster: “Er wordt nu gebroed op alternatieven voor het doden van kuikentjes. Bijvoorbeeld door in het ei te kijken om vervolgens het leven van de mannelijke kuikens vroegtijdig te beëindigen. Kipster volgt deze ontwikkelingen uiteraard, maar dat ontslaat ons nog niet van de verantwoordelijk om nu iets te doen aan het haantjesprobleem. En als mensen kip willen eten, waarom dan niet gewoon het haantje? Consumeren we de kippen die toch al leven in de eiersector, dan hoeven er minder kuikens geboren te worden in de vleessector.”

Frederieke Schouten, dierenarts en directeur Dier&Recht: “De veestapel bestaat uit specialisten. Een legkip is eierproducent, een koe of geit is melkproducent. Dat leidt tot ongewenste dieren die als hinderlijke bijvangst worden gezien: haantjes, kalfjes, bokjes. Hierin zijn we doorgeschoten en we zouden het moeten terugdraaien. Heel goed dat de Kipsterhaantjes niet worden vergast, maar een leven krijgen.”

Dossiers
Lees ook
Lidl gaat vlees van haantjes verkopen

Lidl gaat vlees van haantjes verkopen

Lidl gaat vlees van haantjes verkopen. Wakker Dier is daar zo blij om, dat ze de supermarktketen gaat belonen met een radiospot.Jonge haantjes worden als eendagskuikens doorgaans vergast, omdat ze niet geschikt zijn voor eier- of vleesproductie. Economisch niet rendabel Haantjes leggen geen eieren en ze groeien een stuk langzamer dan kippen die speciaal...

Wakker Dier: ‘Meer kiloknallers bij AH en Jumbo’

Wakker Dier: ‘Meer kiloknallers bij AH en Jumbo’

Jumbo en Albert Heijn zijn volgens de dierenbeschermingsorganisatie Wakker Dier de enige supermarktketens die in 2016 veel meer kiloknallers met vlees aanboden dan in 2015.Bij de meeste andere supermarkten is volgens de actiegroep een daling van dergelijke stunts met goedkoop keurmerkloos vlees te zien. ‘Ontsteld’ Wakker Dier laat weten ‘ontsteld’ te...

Lidl moet definitie van ‘wild’ aanpassen

Lidl moet definitie van ‘wild’ aanpassen

Lidl moet zijn promotie rond wild aanpassen. De prijsvechter is vanwege uitingen in de herfstfolder op de vingers getikt door de Reclame Code Commissie.Dat blijkt uit een publicatie op de website van Wakker Dier, dat een klacht indiende rond de reclame. Aanleiding is de beschrijving in de folder in week 41 over wat wild precies is. ‘Een verzamelnaam...