Kipster vindt oplossing voor 'haantjesprobleem'

Kipster_4

Foto: Kipster

Pluimveehouder Kipster heeft een oplossing bedacht voor haantjesprobleem. Normaal gesproken worden jonge haantjes direct gedood omdat deze (uiteraard) geen eieren leggen. Kipster laat deze haantjes wel opgroeien. Na 100 dagen gaan de hanen naar de slacht. Van het vlees, met 3 sterren Beter Leven keurmerk, maakt Kipster gehaktballetjes die verkocht worden bij de Lidl. 

Er is een verschil tussen legkippen en vleeskippen legt Kipster uit in het persbericht. Een legkip moet zo lang mogelijk zoveel mogelijk eieren leggen. Vleeskippen daarentegen moeten zo snel mogelijk groeien. In tegenstelling tot vleeskippen hebben legkippen maar weinig vlees op de botten. Dat maakt het vlees van de haantjes uit de eierwereld beduidend duurder dan dat van vleeskuikens. Legkippen consumeren in vergelijking tot hun soortgenoten uit de vleessector meer voer om dezelfde hoeveelheid vlees aan te zetten. Meer voer betekent ook nog ’s meer druk op het milieu. 

Haantjes

De haantjes van Kipster eten voer dat gemaakt is van reststromen uit de voedingsindustrie, zoals gebroken beschuiten. Met dit circulaire voer verkleint Kipster de milieudruk van hun eieren en vlees. De 3 Sterren Beter Leven kipballetjes, gemaakt van hanen- en hennenvlees, zijn bij Lidl verkrijgbaar.
 
Quirine de Weerd, manager duurzaamheid Lidl Nederland: “We willen graag onze klanten kennis laten maken met innovatieve producten. Aan het ontwikkelen van smakelijke vleesproducten uit de eiersector werkt Lidl Nederland graag mee. Deze innovatie past in onze continue zoektocht naar het tegengaan van verspilling.” 

Kipster

Ruud Zanders, oprichter Kipster: “Er wordt nu gebroed op alternatieven voor het doden van kuikentjes. Bijvoorbeeld door in het ei te kijken om vervolgens het leven van de mannelijke kuikens vroegtijdig te beëindigen. Kipster volgt deze ontwikkelingen uiteraard, maar dat ontslaat ons nog niet van de verantwoordelijk om nu iets te doen aan het haantjesprobleem. En als mensen kip willen eten, waarom dan niet gewoon het haantje? Consumeren we de kippen die toch al leven in de eiersector, dan hoeven er minder kuikens geboren te worden in de vleessector.”

Frederieke Schouten, dierenarts en directeur Dier&Recht: “De veestapel bestaat uit specialisten. Een legkip is eierproducent, een koe of geit is melkproducent. Dat leidt tot ongewenste dieren die als hinderlijke bijvangst worden gezien: haantjes, kalfjes, bokjes. Hierin zijn we doorgeschoten en we zouden het moeten terugdraaien. Heel goed dat de Kipsterhaantjes niet worden vergast, maar een leven krijgen.”

Dossiers
Lees ook
Wakker Dier: 'Supermarkten stappen over op sterkalkoen'

Wakker Dier: 'Supermarkten stappen over op sterkalkoen'

Zes supermarkten verkopen deze kerstdagen uitsluitend kalkoen met een dierenwelzijnskeurmerk. Dat meldt Wakker Dier. De supers geven daarmee gehoor aan de oproep van de dierenwelzijnsorganisatie, om te stoppen met plofkalkoen. De keurmerkkalkoen vervangt de plofkalkoen.Wakker Dier is verheugd over het voornemen van de supermarkten. 'Één Beter Leven-ster...

Hanenvlees pas eind december bij Lidl

Hanenvlees pas eind december bij Lidl

Lidl verkoopt pas op zijn vroegst vanaf week 52 dit jaar hanenvlees. Oorspronkelijk was het de bedoeling om het vlees in oktober in de schappen te hebben.In april werd door Kipster en Lidl aangekondigd dat vanaf oktober dit jaar hanenvlees in de schappen ligt. Wakker Dier is er blij mee omdat jonge haantjes als eendagskuikens doorgaans worden vergast,...

Eerste haanburgers in oktober bij Lidl te koop

Eerste haanburgers in oktober bij Lidl te koop

Eind oktober liggen de eerste haanburgers van het bedrijf Kipster in Venray in de schappen van Lidl. De eerste haantjes van het bedrijf gaan deze week naar slacht: 16 weken oud. Een levensduur die de gemiddelde haan doorgaans niet haalt.Zo'n 24.000 hanen worden op dit moment bij Kipster in Venray opgefokt voor het vlees. Dat is uniek, want hanen werden...