Kipster vindt oplossing voor 'haantjesprobleem'

Kipster_4

Foto: Kipster

Pluimveehouder Kipster heeft een oplossing bedacht voor haantjesprobleem. Normaal gesproken worden jonge haantjes direct gedood omdat deze (uiteraard) geen eieren leggen. Kipster laat deze haantjes wel opgroeien. Na 100 dagen gaan de hanen naar de slacht. Van het vlees, met 3 sterren Beter Leven keurmerk, maakt Kipster gehaktballetjes die verkocht worden bij de Lidl. 

Er is een verschil tussen legkippen en vleeskippen legt Kipster uit in het persbericht. Een legkip moet zo lang mogelijk zoveel mogelijk eieren leggen. Vleeskippen daarentegen moeten zo snel mogelijk groeien. In tegenstelling tot vleeskippen hebben legkippen maar weinig vlees op de botten. Dat maakt het vlees van de haantjes uit de eierwereld beduidend duurder dan dat van vleeskuikens. Legkippen consumeren in vergelijking tot hun soortgenoten uit de vleessector meer voer om dezelfde hoeveelheid vlees aan te zetten. Meer voer betekent ook nog ’s meer druk op het milieu. 

Haantjes

De haantjes van Kipster eten voer dat gemaakt is van reststromen uit de voedingsindustrie, zoals gebroken beschuiten. Met dit circulaire voer verkleint Kipster de milieudruk van hun eieren en vlees. De 3 Sterren Beter Leven kipballetjes, gemaakt van hanen- en hennenvlees, zijn bij Lidl verkrijgbaar.
 
Quirine de Weerd, manager duurzaamheid Lidl Nederland: “We willen graag onze klanten kennis laten maken met innovatieve producten. Aan het ontwikkelen van smakelijke vleesproducten uit de eiersector werkt Lidl Nederland graag mee. Deze innovatie past in onze continue zoektocht naar het tegengaan van verspilling.” 

Kipster

Ruud Zanders, oprichter Kipster: “Er wordt nu gebroed op alternatieven voor het doden van kuikentjes. Bijvoorbeeld door in het ei te kijken om vervolgens het leven van de mannelijke kuikens vroegtijdig te beëindigen. Kipster volgt deze ontwikkelingen uiteraard, maar dat ontslaat ons nog niet van de verantwoordelijk om nu iets te doen aan het haantjesprobleem. En als mensen kip willen eten, waarom dan niet gewoon het haantje? Consumeren we de kippen die toch al leven in de eiersector, dan hoeven er minder kuikens geboren te worden in de vleessector.”

Frederieke Schouten, dierenarts en directeur Dier&Recht: “De veestapel bestaat uit specialisten. Een legkip is eierproducent, een koe of geit is melkproducent. Dat leidt tot ongewenste dieren die als hinderlijke bijvangst worden gezien: haantjes, kalfjes, bokjes. Hierin zijn we doorgeschoten en we zouden het moeten terugdraaien. Heel goed dat de Kipsterhaantjes niet worden vergast, maar een leven krijgen.”

Dossiers
Lees ook
Alle vleeswaren van Lidl worden plofkipvrij

Alle vleeswaren van Lidl worden plofkipvrij

Alle vleeswaren van supermarktketen Lidl zijn vanaf 1 januari 2019 plofkipvrij. Dat heeft Lidl toegezegd aan dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier. Lidl vervangt de plofkip door de tussenkip, een kip met een iets beter welzijn.Wakker Dier is blij met de toezegging van Lidl. 'Plofkip is onacceptabel, ook op de boterham. Gelukkig stopt Lidl hier binnenkort...

Lidl: twee keer per jaar vleesloze folder

Lidl: twee keer per jaar vleesloze folder

Lidl komt tenminste twee keer per jaar met een folder waarin geen aanbiedingen voor vlees te vinden is. Dat is een van de toezeggingen die de prijsvechter heeft gedaan aan actiegroep Wakker Dier.Wakker Dier meldt de afspraken in een persbericht. Lidl zou hebben toegezegd nog maximaal tien aanbiedingen met vleesproducten zonder keurmerk in de folders...

Wakker Dier: 'Kiloknallers massaal gebruikt als kerstlokkertje'

Wakker Dier: 'Kiloknallers massaal gebruikt als kerstlokkertje'

Ruim 68 procent van alle vleesaanbiedingen in de kerstfolders van supermarkten is een kiloknaller. Dat stelt dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier.DekaMarkt spant de kroon met 85 procent kiloknallers. Plus doet het wat dat betreft beter deze Kerst. De supermarkt heeft als enige meer keurmerkvlees dan kiloknallers in de kerstfolder. Dit blijkt uit een...