Kipster vindt oplossing voor 'haantjesprobleem'

Kipster_4

Foto: Kipster

Pluimveehouder Kipster heeft een oplossing bedacht voor haantjesprobleem. Normaal gesproken worden jonge haantjes direct gedood omdat deze (uiteraard) geen eieren leggen. Kipster laat deze haantjes wel opgroeien. Na 100 dagen gaan de hanen naar de slacht. Van het vlees, met 3 sterren Beter Leven keurmerk, maakt Kipster gehaktballetjes die verkocht worden bij de Lidl. 

Er is een verschil tussen legkippen en vleeskippen legt Kipster uit in het persbericht. Een legkip moet zo lang mogelijk zoveel mogelijk eieren leggen. Vleeskippen daarentegen moeten zo snel mogelijk groeien. In tegenstelling tot vleeskippen hebben legkippen maar weinig vlees op de botten. Dat maakt het vlees van de haantjes uit de eierwereld beduidend duurder dan dat van vleeskuikens. Legkippen consumeren in vergelijking tot hun soortgenoten uit de vleessector meer voer om dezelfde hoeveelheid vlees aan te zetten. Meer voer betekent ook nog ’s meer druk op het milieu. 

Haantjes

De haantjes van Kipster eten voer dat gemaakt is van reststromen uit de voedingsindustrie, zoals gebroken beschuiten. Met dit circulaire voer verkleint Kipster de milieudruk van hun eieren en vlees. De 3 Sterren Beter Leven kipballetjes, gemaakt van hanen- en hennenvlees, zijn bij Lidl verkrijgbaar.
 
Quirine de Weerd, manager duurzaamheid Lidl Nederland: “We willen graag onze klanten kennis laten maken met innovatieve producten. Aan het ontwikkelen van smakelijke vleesproducten uit de eiersector werkt Lidl Nederland graag mee. Deze innovatie past in onze continue zoektocht naar het tegengaan van verspilling.” 

Kipster

Ruud Zanders, oprichter Kipster: “Er wordt nu gebroed op alternatieven voor het doden van kuikentjes. Bijvoorbeeld door in het ei te kijken om vervolgens het leven van de mannelijke kuikens vroegtijdig te beëindigen. Kipster volgt deze ontwikkelingen uiteraard, maar dat ontslaat ons nog niet van de verantwoordelijk om nu iets te doen aan het haantjesprobleem. En als mensen kip willen eten, waarom dan niet gewoon het haantje? Consumeren we de kippen die toch al leven in de eiersector, dan hoeven er minder kuikens geboren te worden in de vleessector.”

Frederieke Schouten, dierenarts en directeur Dier&Recht: “De veestapel bestaat uit specialisten. Een legkip is eierproducent, een koe of geit is melkproducent. Dat leidt tot ongewenste dieren die als hinderlijke bijvangst worden gezien: haantjes, kalfjes, bokjes. Hierin zijn we doorgeschoten en we zouden het moeten terugdraaien. Heel goed dat de Kipsterhaantjes niet worden vergast, maar een leven krijgen.”

Dossiers
Lees ook
Laatste plofkalkoen uit het schap

Laatste plofkalkoen uit het schap

Lidl verkoopt volgend jaar Kerst geen plofkalkoen meer. Dat zegt de supermarktketen toe aan Wakker Dier. Lidl is de enige supermarkt die nog plofkalkoen in het schap heeft liggen. Wakker Dier is blij met de stap. 'Lidl neemt dit kalkoenenleed eindelijk serieus. Kerst 2019 is weer een stapje diervriendelijker', aldus Anne Hilhorst van Wakker Dier.Het...

Aldi en Lidl halen staleend uit de schappen

Aldi en Lidl halen staleend uit de schappen

Supermarktketens Aldi en Lidl stoppen volgend jaar met de verkoop van staleenden, meldt Wakker Dier. Marktleider Albert Heijn gaat echter gewoon door met de verkoop van deze dieren, die onder erbarmelijke omstandigheden leven.Staleenden worden uit Frankrijk gehaald en zitten met duizenden dicht op elkaar in een dichte stal, zonder frisse lucht en zwemwater, ...

Wakker Dier voert actie tegen staleend

Wakker Dier voert actie tegen staleend

Actiegroep Wakker Dier vraagt aandacht voor de zogenoemde staleenden zoals die nog bij enkele supermarktketens worden verkocht. Wakker dier wil dat AH, Aldi en Lidl dit assortiment uit de schappen halen.‘Het is stuitend dat deze drie supers de feestdagen vieren over de rug van dit eendenleed’, stelt de actiegroep. Wakker Dier voert al jaren campagne...