Kipfilet bijna tien keer over de kop in supermarkt

grafiek kip

Consument betaalden vorig jaar in de supermarkt voor een kilo kipfilet gemiddeld €8,17, terwijl supermarkten zelf €4,40 per kilo aan slachterijen betaalden.

Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) woensdag. De boer ziet helemaal weinig terug van de gemiddelde verkoopprijs. Die kreeg in 2014 voor vleeskuikens van de slachterijen gemiddeld €0,89 per kilo. De prijs van een kilo kipfilet is in een paar jaar tijd met €1,20 toegenomen. In 2010 was de gemiddelde kiloprijs in de winkel €6,97. Ongeveer 44 procent van de prijs van kipfilet is niet gerelateerd aan het fokken en slachten van de kip, maar aan andere zaken zoals btw (6 procent), de handelsmarges en het afdekken van handelsrisico’s, aldus het CBS in het persbericht.

Filet duurste stukje kip

De prijsverschillen in de productieketen van vleeskuiken naar kipfilet kunnen volgens het CBS deels worden verklaard doordat het product nog wordt bewerkt. De kipfilet is het duurste stukje van de kip en 20 procent van een vleeskuiken is kipfilet. Van vleeskuikens worden ook diverse andere delen gebruikt, bijvoorbeeld de vleugels, poten en organen.

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Kip in blaas

Kip in blaas

Paul Bocuse wordt algemeen beschouwd als een van de grootste gastronomen van de 20ste eeuw. Met zijn klassieke Franse keuken verdiende hij drie Michelinsterren.

CBS: Rundveestapel nauwelijks gewijzigd

CBS: Rundveestapel nauwelijks gewijzigd

De rundveestapel bleef in 2022 nagenoeg gelijk met 2021. De omvang van de varkensstapel nam wel iets af evenals het aantal kippen. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van de voorlopige cijfers van de Landbouwtelling 2022.

Slagerij ’t Stokpaardje onderscheidt zich met gevogelte

Slagerij ’t Stokpaardje onderscheidt zich met gevogelte

Een groot deel van het assortiment van slagerij ’t Stokpaardje in ’s-Hertogenbosch van Ted Steenbergen bestaat uit scharrelkip- en gevogelteproducten van Scheria. “In de verkoop naar de klant kun je een goed verhaal vertellen: het is vers, smaakvol en antibioticavrij vlees.”