Kip van Morgen wint marktaandeel

20 november 2015 Vleesmagazine Foto: Archief Vleesmagazine

Het omzetaandeel van Kip van Morgen-kuikens van slachterijen aan de Nederlandse supermarkten lag begin oktober op 11,9 procent. Een flinke stijging ten opzichte van vorig jaar. Dat meldt Boerderij Vandaag op basis van een presentatie van Kees van Oers, directeur Agribusiness van Plukon, op een pluimveesymposium voor studenten in Dronten.

De verschillende Kip van Morgen-concepten hebben daarmee volgens de krant voor een flinke verschuiving in de markt gezorgd. In week 40 van 2014 lag dit aandeel nog op 1 procent. Toen was net het het eerste Kip van Morgen-concept, de Hollandse Kip, door Albert Heijn geïntroduceerd.

Mededingingswet

Het is volgens Boerderij Vandaag opmerkelijk dat de Kip van Morgen het goed doet. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) acht de verduurzamingsafspraken omtrent de Kip van Morgen in strijd met de Mededingingswet. Het ACM kwam in januari tot de conclusie dat de consument geen voordeel ervaart van doorvoering van de Kip van Morgen, onder meer omdat het kipakkoord tot hogere prijzen leidt. Het CBL, LTO Nederland en FNLI betreurden het toen dat de Autoriteit Consument en Markt (ACM) de verduurzamingsafspraken omtrent de Kip van Morgen in strijd acht met de Mededingingswet.

Altijd op de hoogte blijven?