Keurmerkenmonitor: supermarkten verkopen meer duurzaam vlees

13 juni 2018

De verkoop van vlees en vis van duurzame herkomst is vorig jaar opnieuw fors gestegen. Supermarkten zagen de omzet van producten met een keurmerk stijgen met 30 procent tot in totaal 3,6 miljard euro. Dit blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI.

Uit de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI blijkt dat de supermarktverkoop van voeding met een onafhankelijk gecontroleerd keurmerk voor duurzaamheid in 2017 opnieuw met dubbele cijfers is gegroeid. Deze keurmerken realiseren samen een groei van €830 miljoen (+30%) en totaal €3,6 miljard in 2017. De groei zette flink door en was in 2016 ook al 27%.

Vleeswaren en vers vlees

De snelste groei in keurmerkenomzet vertonen de groepen vleeswaren en vers vlees met respectievelijk 170% en 35% groei. Van de keurmerken laat het Beter Leven Keurmerk opnieuw de snelste groei zien (+62%) en is inmiddels met afstand het grootste keurmerk in de supermarkt met ruim 1,5 miljard euro.

De productgroep vleeswaren heeft zich in hele korte tijd opgewerkt naar een categorie met een hoog keurmerken-aandeel (van 13% vorig jaar naar 35% in 2017), met name door de groep varkensvlees.

Vis behoorlijk in de lift Omzetaandeel-van-producten-met-een-topkeurmerk-binnen-de-totale-categorie-in-2017-300x94

Relatief het vaakst kiezen consumenten voor producten met een keurmerk in de categorie vis. Twee van de drie euro’s wordt in deze categorie besteed aan een duurzamer product met het MSC (wilde vis) of ASC (kweekvis) keurmerk.

Supermarkten in Nederland zijn goed voor ruim 60 procent van de totale verkoop van duurzaam vlees en duurzame vis. De rest wordt verkocht via speciaalzaken, maar daar is de groei minder dan in supermarkten als Albert Heijn, Jumbo en Plus.

Beter Leven

attachment-001_food-image-VLS4408I01 Beter Leven-kenmerk op meer vlees (© ) Vooral vlees met een Beter Leven-keurmerk vindt meer afzet.

Het Beter Leven Keurmerk van de Dierenbescherming opnieuw de snelste groei zien. Het is inmiddels met afstand het grootste keurmerk in de supermarkt met ruim 1,5 miljard euro omzet. Het Beter Leven Keurmerk staat voor een goed leven van de dieren, een respectvolle behandeling en een eerlijke prijs voor de boer of veehouder.

Andere keurmerken in deze monitor zijn Fair Trade/Max Havelaar, UTZ en Biologisch.

Exclusief Aldi en Lidl

Aan de monitor van IRI doen alle supermarkten mee, behalve Aldi en Lidl. Terwijl deze twee Duitse supers juist wel actief zijn op het gebied van biologisch. Lidl laat aan de NOS weten dat de omzet van voeding met een duurzaamheidskeurmerk de afgelopen drie jaar enorm is gestegen.

‘Waar drie jaar geleden het omzetpercentage van vis, vlees, koffie, thee, chocolade en fruit met een duurzaamheidskeurmerk op 13,5 procent stond, is dit nu bijna 22 procent. Deze forse stijging hebben wij gerealiseerd door samen met de leveranciers te investeren in betere productieomstandigheden voor mens, dier en milieu.’

Altijd op de hoogte blijven?