Ketenkennisdialoog ‘De smaken van duurzamer varkensvlees’

17 januari 2023 Redactie Vleesmagazine
Foto: Unsplash

Het Marktprogramma Verduurzaming Dierlijke Producten (VDP) organiseert op 1 februari de ketenkennisdialoog ‘De smaken van duurzamer varkensvlees’.

Er is een veelheid aan duurzamere ketenconcepten voor varkensvlees in Nederland en op dit gebied is Nederland een voorloper. Het zijn concepten voor supermarkten, foodservices en slagers met en zonder keurmerk. Met een Ketenkennisdialoog wil het Marktprogramma VDP bestaande en nieuwe ketenconcepten inspiratie bieden voor het vermarkten en het betrekken van de consument.

Duurzaam varkensvlees

Deze middag presenteert het Marktprogramma VDP recent consumentenonderzoek, de visie van marketingexperts en gaat in op de kansen voor het vermarkten van beter varkensvlees, vers in maaltijden en vleeswaren. Ook wordt gekeken naar de praktijk. Wat betekent dit voor merken? Denk bijvoorbeeld aan Beter voor Varken, Natuur en Boer van Albert Heijn, Boerentrots van Plus, Unox, Livar, Wroetvarken en Kips.

Consumentenonderzoek

Het consumentenonderzoek werd uitgevoerd door Blauw Research in samenwerking met partners van het Marktprogramma VDP. Het onderzoek richtte zich op de beleving van de consument in de supermarkt voor varkensvlees met specifieke focus op de relevantie van herkomst en duurzaamheid. Merkenexpert Andy Mosmans geeft zijn visie op dit onderzoek tijdens de ketenkennisdialoog.

Ketenkennisdialoog

Met de ketenkennisdialoog wil het Marktprogramma VDP de deelnemers praktisch inzicht in de kansen voor het (door)ontwikkelen van varkensvleesconcepten met verbeteringen op het gebied van dierenwelzijn, milieu en/of biodiversiteit geven. Ook komt de verdere segmentering in het winkelschap naar specifieke consumentgroepen aan bod. Wat kunnen merken, branchecampagnes en keurmerken hieraan bijdragen?

Marktprogramma Verduurzaming Dierlijke Producten (VDP)

Binnen het Marktprogramma Verduurzaming Dierlijke Producten (VDP) slaan partijen in de dierlijke productieketen (vlees, zuivel en eieren) de handen ineen voor het vergroten van het marktaandeel dierlijke producten met bovenwettelijke duurzamere prestaties. Het doel is niet het vergroten of verkleinen van het algehele aandeel dierlijke producten in de afzet en consumptie, maar het verder verduurzamen van dierlijke producten, wanneer consumenten daarvoor kiezen in de verschillende afzetkanalen. 

Geen nieuws van Vleesmagazine meer missen? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke donderdag het laatste nieuws.

Inschrijven nieuwsbrief

Altijd op de hoogte blijven?