Nederlandse kalkoenhouders zijn boos op Albert Heijn. Zij voelen zich door de marktleider in de hoek gezet als milieu-onvriendelijk.
Dat zegt Marco Schrotenboer in een vraaggesprek met het vakblad Boerderij. Schrotenboer is vicevoorzitter van de kalkoentak van vakorganisatie LTO/NOP en bestuurslid van afzetorganisatie BAV. Albert Heijn kondigde in samenspraak met Wakker Dier vorige week de omschakeling naar een duurzamere soort kalkoen aan.
Meer tijd om te groeien en meer ruimte in de stal
Halverwege oktober is alle kalkoen in het verse vleesschap vervangen, vanaf eind maart 2017 geldt dit ook voor alle vleeswaren met kalkoen. Volgens de aankondiging komt het nieuwe vlees uit Frankrijk, waar gebruik wordt gemaakt van een ras dat meer tijd krijgt om te groeien en meer ruimte krijgt in de stal. Daarmee lijkt de operatie op die van de ‘nieuwe AH kip’ zoals Albert Heijn die eerder uitvoerde.
AH profileert zich over de rug van Nederlandse kalkoenhouders
Schrotenboer maakt zich in Boerderij boos over deze aankondiging. ‘Het is triest van Albert Heijn om zich over de rug van de Nederlandse kalkoenhouders te profileren als supermarkt die diervriendelijk vlees verkoopt.’ Dat deugt volgens hem niet. ‘De Nederlandse kalkoen heeft zelfs veel meer ruimte dan de Franse kalkoen, zoals beschreven in het persbericht.’
AH is nooit het gesprek aangegaan
Het spijt hem dat AH nooit in gesprek is gegaan met de Nederlandse bedrijven omdat hij zeker weet dat er onder de kalkoenhouders afdoende belangstelling is om aan de vraag van Albert Heijn te voldoen, mits daar een goed verdienmodel achter zit. De interesse van een grote partij is daarvoor ook noodzakelijk. ‘Wij zijn met 35 kalkoenhouders in Nederland te klein om met een nieuw concept zelf een markt te creëren. Daarvoor is geen geld. Ik ben zo boos dat mijn duurzame milieukalkoen wordt afgeschilderd als dieronvriendelijk.’