Eind mei 2024 stopt Jumbo tijdelijke prijspromoties voor vers vlees. Dit betekent dat de zogenaamde ‘van/voor-aanbiedingen’ van vers rund-, varkens- en kippenvlees bij Jumbo verleden tijd zijn. Jumbo geeft twee redenen voor het besluit. Het past binnen de strategie van dagelijks lage prijzen bieden en bij de ambities op het gebied van de eiwittransitie.
“Met het stopzetten van vleespromoties zetten we een belangrijke stap in de richting van onze bijdrage aan de eiwittransitie van dierlijke naar meer plantaardige voeding”, zegt ceo Ton van Veen. “We realiseren ons dat versnelling hierin nodig is en hebben daarom als eerste in de markt deze stap genomen.”
Eiwittransitie
In 2030 moet 60 procent van de verkochte eiwitten bij Jumbo van plantaardige oorsprong zijn en 40 procent van dierlijke ingrediënten. Voor 2025 heeft de supermarktketen een tussentijds doel gesteld. Dan moet 50 procent van de eiwitten van plantaardig en 50 procent dierlijke oorsprong zijn. Van Veen: “Uit analyses is inzichtelijk geworden dat het realiseren van dit tussentijdse doel alleen gehaald kan worden door te stoppen met vleespromoties.”
Met deze eiwittransitie wil Jumbo bijdragen aan het verminderen van impact van voedselconsumptie op mens, dier en natuur. “Maar bijdragen aan de transitie doen we niet alleen. Daarom blijven wij ons ook inzetten voor verdere verduurzaming van de vleesketen samen met onze ketenpartners,” aldus Van Veen.
Reacties op stoppen vleespromoties
Wakker Dier is blij met het besluit van Jumbo. “De supermarkt laat zien dat plantaardige, gezonde voeding echt een topprioriteit is,” aldus Collin Molenaar van Wakker Dier. De dierenwelzijnsorganisatie gelooft dat lage vleesprijzen zorgen voor slechte leefomstandigheden voor dieren. Aanbiedingen drijven de verkoop van vlees tegen een lage prijs verder op. Wakker Dier roept andere supermarkten op om het voorbeeld van Jumbo te volgen.
Vanuit ProVeg Nederland komt er eenzelfde reactie. “Jumbo laat zien echt voor de eiwittransitie te willen gaan”, zegt Joey Cramer van deze organisatie. “Ze stimuleerden al de verkoop op plantaardig door hun huismerk vleesvervangers voordelig te prijzen ten opzichte van vlees. Nu richten ze zich ook op het verminderen van de verkoop van dierlijke producten.” Ook ProVeg hoopt dat andere supermarkten dezelfde stap nemen.
En tot slot spreekt Omroep Brabant met varkenshouder Kees Scheepens uit Oirschot. Hij ziet het als een eerste stap en denkt dat andere supermarkten gaan volgen. “Je moet niet met vlees stunten. Mensen moeten begrijpen dat vlees van een intelligent dier als een varken een luxe product is”, aldus Scheepens.