Johnny en Jeichien Hemmen nemen afscheid van slagerij en starten foodtruck

Van-Hemmen-sleuteloverdracht

Johnny en Jeichien Hemmen van Specialiteitenslagerij J. Hemmen in Onstwedde stoppen er na 27 jaar mee. Het bedrijf wordt voortgezet door Mark Visser, die al bij de slagerij werkte. Stilzitten gaat het echtpaar niet. Ze hebben de snackkar Jägershoff overgenomen. Hier willen ze een foodtruck van maken en allerlei lekkere fingerfood-achtige hapjes aanbieden.

Johnny en Jeichien Hemmen namen 27 jaar geleden de slagerij in Onstwedde over. ‘De slagerij was toen nogal gedateerd. We hebben hem nieuw leven ingeblazen.’ De ondernemers deden hun werk met heel veel plezier en hadden graag nog een aantal jaren doorgegaan. Maar dat liep anders. ‘De verkoop van onze winkel kwam op ons pad. Mark is al jaren in dienst bij ons. Hij gaf bij ons aan dat hij voor zichzelf wilde beginnen. Dat heeft ons aan het denken gezet. Omdat onze kinderen geen belangstelling hebben in het overnemen van de zaak, vinden we het fijn dat Mark dat doen. Als we nog tien jaar door waren gegaan, dan was het misschien nog moeilijker om een opvolger te vinden. Dus grepen we de kans. Al waren we er eigenlijk nog niet helemaal klaar voor’, vertelt Jeichien. ‘Het was een heftige beslissing’, vindt ook Johnny. ‘Eigenlijk waren we er nog niet aan toe om de slagerij nu al over te dragen. We zijn jong en hadden nog veel plannen en ideeën, maar die zouden er over een aantal jaren ook nog zijn. De winkel was van ons beiden een passie. Daar moeten we nu een andere invulling voor vinden.'

Geen receptie

Van-Hemmen-213x300 Het echtpaar had zich verheugd op een mooie en bijzondere afscheidsreceptie, maar door de coronamaatregelen kon deze niet doorgaan. ‘Dat is echt ontzettend jammer. We hadden heel graag een receptie willen houden voor onze familie, vrienden en leveranciers. Aansluitend hadden we klanten de gelegenheid willen bieden om ook afscheid te nemen. Een regionaal duo, Frank den Hollander en Alina Kiers, zouden vier sketches uitvoeren over onze periode in de slagerij. Ook hadden we een spreker uitgenodigd; de oude bankdirecteur, die ons destijds de eerste lening gaf. Dat ging toen zo gemoedelijk. Zoiets maak je in deze tijd niet meer mee. Binnen een haf uur was het rond. Er stond niets op papier. Alle afspraken waren mondeling gemaakt. We vonden het heel bijzonder dat hij zou komen spreken. Het zou een leuk en gezellig afscheid worden. Een mooi afscheid voor klanten en personeel. Door de jaren heen zijn we echt familie van elkaar geworden.’

Van de klanten hebben Johnny en Jeichien ontzettend leuke reacties gekregen. ‘We hebben tussen de 250 en 300 kaarten ontvangen. Op ieder kaartje staat een mooie tekst. Van sommige klanten hebben we zelfs een brief gekregen. Dat doet ons heel erg goed. Daaruit blijkt dat we in 27 jaar tijd echt iets speciaals met onze klanten hebben opgebouwd en dat we hen serieus een luisterend oor hebben geboden.’

Samen blijven werken

Het echtpaar sprak in de periode voor de overdracht veel over hun toekomst; hun leven na de overname. ‘We kwamen tot de conclusie dat we toch echt nog wel wilden blijven werken. Het liefst samen. Dat zijn we tenslotte gewend. En dat gaat door de jaren steeds beter, mooier, gezelliger. We waren ervan overtuigd dat er wat dat betreft ook wel iets op ons pad zou komen.’

Dat moment kwam eerder dan verwacht. ‘Zomaar ineens is daar een mogelijkheid. Snackkar Jägershoff stond te koop. Jägershoff zie je veel op evenementen, zoals de feestweek in Musselkanaal, Onstwedde of carnaval in Ter-Apel. De kar biedt een beperkt, maar lekker assortiment in de vorm van een broodje of patatje smikkelvlees, broodje beenham en natuurlijk friet. Maar ook zijn een goede kwaliteit hamburger en braadworst verkrijgbaar. Wij hebben besloten de kar over te nemen. We zien mogelijkheden en uitdagingen. We hebben er heel veel zin in.’

Nieuwe ervaring

Helaas is het vanwege de coronamaatregelen een lastige tijd om met een nieuw bedrijf te beginnen. ‘Toch willen we de komende tijd alvast gaan opstarten. Het is voor ons een hele nieuwe ervaring. Hard werken onder druk, dat kunnen we, maar deze branche moeten we eerst leren kennen. We willen eerst het huidige bedrijf goed onder controle krijgen. Daarna willen we veranderingen doorvoeren. We willen van de snackkar een foodtruckachtig bedrijfje maken voor bedrijfsfeestjes en particulieren feestjes en allerlei lekkere dingen verkopen. Niet gewoon een frietje en een snackje, maar fingerfood-achtige hapjes met bijvoorbeeld Steakrolletjes geserveerd op mooi opgemaakte bordjes. En mocht er belangstelling zijn voor bijvoorbeeld een barbecueworkshop, dan kunnen we die ook verzorgen.‘

Toekomst

Over De toekomst zijn de ondernemers positief. ‘We hebben nu de positie dat we zelf kunnen kiezen wat we gaan doen. Wij zijn 27 jaar lang zeven dagen in de week met de slagerij bezig geweest. Dat hebben we met veel plezier gedaan en het doet ook enorm veel pijn dat we afscheid hebben moeten nemen, maar aan de andere kant is het goed zo.’

Ook Mark Visser en zijn vrouw Kirsten zijn blij met de nieuwe uitdaging. Hij heeft van Johnny alle recepten meegekregen en wil de klanten met hetzelfde vertrouwde team dezelfde producten en kwaliteit blijven bieden.

 

 
Dossiers
Lees ook
KNS lanceert nieuwe kerstcampagne

KNS lanceert nieuwe kerstcampagne

Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS) lanceert de nieuwe kerstcampagne. Deze bestaat uit tips voor de slager om de kerstdrukte in goede banen te leiden en communicatiemiddelen om te gebruiken naar de klant.

Keurslager van Leeuwen krijgt predicaat Hofleverancier

Keurslager van Leeuwen krijgt predicaat Hofleverancier

Dit jaar bestaat Keurslager van Leeuwen 100 jaar. Dit bijzondere jubileum is nu nog mooier geworden nu de slagerij het predicaat Hofleverancier mag voeren. Commissaris van de Koning, Jaap Smit, overhandigde het predicaat op 25 november aan slager Paul van Leeuwen, de derde generatie van de slagersfamilie.

Sociale media campagne Werken in de Slagerij gestart

Sociale media campagne Werken in de Slagerij gestart

Deze week startte de langdurige campagne Werken in de Slagerij op de sociale media. Het doel is om door middel van video’s en verhalen van slagers jongeren en zij-instromers te enthousiasmeren voor het slagersvak.